Μήπως η Ford κάνει καλύτερη δουλειά στη μείωση των εκπομπών ρύπων από την ανταγωνιστική Toyota; Είναι η BP πιο πράσινη από τη Shell; Τα ερωτήματα αυτά έχουν ζωτική σημασία για όσους επενδυτές θέλουν να αφαιρέσουν από τα χαρτοφυλάκιά τους τις εταιρείες που υστερούν στην εκπλήρωση των κλιματικών στόχων.
.
Ωστόσο, οι κατευθυντήριες γραμμές για την καταγραφή και αναφορά των εκπομπών και οι νέοι κανόνες που πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρώπη είναι απίθανο να δώσουν τις αναγκαίες απαντήσεις. Οι περισσότερες μεγάλες δυτικές εταιρείες χρησιμοποιούν το εταιρικό πρότυπο του Πρωτοκόλλου του Θερμοκηπίου (GHGP) για την αναφορά των ρύπων και οι κατευθυντήριες γραμμές θα αποτελέσουν μέρος του πλαισίου για τις υποχρεωτικές προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ενωσης που θα τεθούν σε ισχύ το 2024. Οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται σε καλό δρόμο να ανακοινώσουν παρόμοιους κανόνες φέτος και το εταιρικό πρότυπο, που παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 2001 και αναθεωρήθηκε το 2004, είναι επίσης ενσωματωμένο σε άλλα διεθνή πλαίσια για αναφορά εκπομπών ρύπων.
.
Εντούτοις, οι κατευθυντήριες γραμμές, οι οποίες εποπτεύονται από το Παγκόσμιο Επιχειρηματικό Συμβούλιο για την Αειφόρο Ανάπτυξη και το Παγκόσμιο Ινστιτούτο Πόρων, ορίζουν τις τρεις κύριες κατηγορίες εκπομπών που οι εταιρείες πρέπει να αναφέρουν ευρέως, αφήνοντας τεράστια περιθώρια ερμηνείας και παρερμηνείας τους. Αρκετοί επενδυτές που μίλησαν στο Reuters είπαν πως, ενώ το Πρωτόκολλο του Θερμοκηπίου (GHGP) είναι καίριο για να ρίξει φως στις εταιρικές εκπομπές ρύπων, μπορεί να είναι δύσκολο να συγκριθούν μεταξύ τους επιχειρήσεις λόγω διαφορών στον τρόπο δημοσιοποίησης και ότι αυτό θα παραμείνει έτσι σε κάποιο βαθμό ακόμη και με τους νέους υποχρεωτικούς κανόνες. «Σήμερα, πιο πολλές είναι οι εταιρείες που αποκαλύπτουν τέτοια στοιχεία, αλλά ακόμη η ποιότητά τους αμφισβητείται», τονίζει η Alpha Financial Markets Consulting. Παρά το γεγονός ότι είκοσι από τις τριάντα κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρουν τις εκπομπές ρύπων που σχετίζονται με τις αλυσίδες εφοδιασμού τους –γνωστές ως Scope 3, σύμφωνα με το πρωτόκολλο–, η ανάλυση από την εταιρεία ερευνών Signal Climate Analytics (SCA) κατέδειξε ορισμένες προσεγγίσεις στο πώς γνωστοποιούν δεδομένα και υποθέσεις επί των οποίων στηρίζουν τους υπολογισμούς τους.
Λόγου χάριν, από φέτος τον Μάρτιο μόνο πέντε αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποκαλύψει τις υποθέσεις τους για τη μέση διάρκεια ζωής των οχημάτων τους και τα γραμμάρια ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται ανά χιλιόμετρο. Αυτό κάνει τις συγκρίσεις προβληματικές. Συνεπώς, ένας μη ρεαλιστικά χαμηλός αριθμός διάρκειας ζωής θα μπορούσε να κάνει τα αυτοκίνητα να φαίνονται λιγότερο ρυπογόνα από ό,τι πραγματικά είναι.
Πηγή: Reuters