ESG+Stories

«Σεισμός» στην Volkswagen- Τι συμβαίνει με την άλλοτε κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία;

Η μείωση των μισθών και το επικείμενο κλείσιμο των γερμανικών εργοστασίων στο επίκεντρο των διαμαρτυριών.
«Σεισμός» στην Volkswagen- Τι συμβαίνει με την άλλοτε κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία;

Οι εργαζόμενοι σε εννέα εργοστάσια αυτοκινήτων και εξαρτημάτων της Volkswagen σε όλη τη Γερμανία ξεκίνησαν δίωρες απεργίες τη Δευτέρα, σταματώντας τις γραμμές συναρμολόγησης, καθώς οι εργαζόμενοι και η διοίκηση συγκρούονται για το μέλλον της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται ως φυσικό επακόλουθο του ήδη τεταμένου κλίματος των προηγούμενων μηνών-ήδη από τον Σεπτέμβριο-, όπου οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστές του ομίλου προσπαθούν να βάλουν φρένο στις μειώσεις μισθών που έχουν εξαγγελθεί από την VW, αλλά και στο πιθανό κλείσιμο των γερμανικών εργοστασίων. Η εταιρία με την 87χρονη ιστορία στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αναφερόμενη στο «λουκέτο» των μονάδων, δήλωσε ότι πρέπει να μειώσει το κόστος και να ενισχύσει τα κέρδη της, καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με την αδύναμη ζήτηση, το υψηλό κόστος παραγωγής, τον ανταγωνισμό από την Κίνα και την πιο αργή μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία δεν είχε προβλεφθεί.

Το κλείσιμο μιας βιομηχανίας με τη δυναμικότητα και την παράδοση της VW, σηματοδοτεί έναν ακόμη σταθμό στην αποβιομηχάνιση της Ευρώπης, η οποία φαίνεται να μετεωρίζεται ανάμεσα στην ανάγκη για την πράσινη μετάβαση και την δυσκολία διατήρησης μιας βιώσιμης βαριάς βιομηχανίας.

Οι εργαζόμενοι στην πρωινή βάρδια απήργησαν για δύο ώρες, ενώ οι εργαζόμενοι στην απογευματινή βάρδια σχεδιάζουν να αποχωρήσουν νωρίτερα από την εργασία τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις απαιτήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίες περιλαμβάνουν μείωση μισθών κατά 10%.

Στο κύριο εργοστάσιο της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ, το οποίο απασχολεί 70.000 άτομα, η δίωρη απεργία σημαίνει ότι δεν μπορούν να κατασκευαστούν αρκετές εκατοντάδες αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού Golf, δήλωσαν συνδικαλιστικές πηγές.

Μια συμφωνία για τη μη πραγματοποίηση απεργιακών κινητοποιήσεων έληξε το Σάββατο, επιτρέποντας τη βιομηχανική δράση σε όλα τα γερμανικά εργοστάσια της VW AG.

Η κρίση στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης έχει πλήξει τη Γερμανία σε μια περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας και εγχώριας πολιτικής αναταραχής, καθώς και ευρύτερης αναταραχής μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών της περιοχής.

 Ο διευθύνων σύμβουλος Κάρλος Ταβάρες παραιτήθηκε αιφνιδιαστικά την Κυριακή, αφού ο όμιλος έχασε περίπου το 40% της αξίας του φέτος.

Οι απεργίες της VW, οι οποίες ενδέχεται να κλιμακωθούν σε 24ωρες ή απεριόριστες στάσεις εργασίας, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία στον επόμενο γύρο των μισθολογικών διαπραγματεύσεων, θα μειώσουν την παραγωγή της Volkswagen, προσθέτοντας στον αντίκτυπο της μείωσης των παραδόσεων και της πτώσης των κερδών.

«Το πόσο μακρά και πόσο έντονη πρέπει να είναι αυτή η αντιπαράθεση είναι ευθύνη της Volkswagen στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων», δήλωσε ο Thorsten Groeger, ο οποίος ηγείται των διαπραγματεύσεων εκ μέρους του συνδικάτου IG Metall.

«Όποιος αγνοεί το εργατικό δυναμικό παίζει με τη φωτιά - και εμείς ξέρουμε πώς να μετατρέψουμε τις σπίθες σε φλόγες», πρόσθεσε.

Οι κόκκινες γραμμές των εργαζομένων

Η επικεφαλής των διαπραγματεύσεων Daniela Cavallo, δήλωσε ότι ο τέταρτος γύρος  συζητήσεων που έχει προγραμματιστεί για τις 9 Δεκεμβρίου θα οδηγήσει είτε στην εξεύρεση κοινού εδάφους από τις δύο πλευρές είτε σε κλιμάκωση.

«Δυστυχώς, τα μηνύματα που έστειλε πρόσφατα η διοίκηση δεν είναι πραγματικά ενθαρρυντικά», είπε, προσθέτοντας ότι το κλείσιμο εργοστασίων, η άρση των μαζικών απολύσεων και οι περικοπές στους υφιστάμενους μισθούς αποτελούν κόκκινες γραμμές για τους εργαζόμενους.

Εκπρόσωπος της Volkswagen δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία και έχει λάβει μέτρα για να εξασφαλίσει ένα βασικό επίπεδο εφοδιασμού των πελατών και να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις της απεργίας.

Το συνδικάτο πρότεινε την περασμένη εβδομάδα μέτρα που, όπως είπε, θα εξοικονομούσαν 1,5 δισ. ευρώ (1,6 δισ. δολάρια), συμπεριλαμβανομένης της παραίτησης από τα μπόνους για το 2025 και το 2026, τα οποία η διοίκηση απέρριψε ως μη ρεαλιστικά και ως καθυστέρηση του αναπόφευκτου.

Σε ομιλία του προς τους εργαζόμενους που είχαν συγκεντρωθεί σε πλατεία στο Ανόβερο τη Δευτέρα, ο εκπρόσωπος του συνδικάτου Sascha Dudzik καταδίκασε τη διοίκηση επειδή έβαλε τους εργαζόμενους να πληρώσουν τα λάθη των στελεχών, όπως είπε, από το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων ντίζελ μέχρι την υστέρηση έναντι των πιο καινοτόμων ανταγωνιστών στην Κίνα.

«Δεν πήραμε εμείς αυτές τις αποφάσεις - το έκαναν οι εκατομμυριούχοι στην κορυφή της VW», είπε.

Οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν πορεία στο Ανόβερο, σφυρίζοντας, κρατώντας σημαίες και πινακίδες και συνοδευόμενοι από τετραμελή μπάντα.

«Μας λένε ότι είμαστε πιο ακριβοί από τους εργαζόμενους στην Μπρατισλάβα και στην Κίνα. Θα ήθελα να μάθω πώς συγκρίνονται οι μισθοί των διοικήσεων», δήλωσε ο Σταύρος Χρηστίδης, επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων στο εργοστάσιο του Ανόβερου.

Η Lucia Heim, εργαζόμενη στο εργοστάσιο της VW στο Ανόβερο που συμμετέχει στην απεργία της Δευτέρας, επέκρινε επίσης αυτό που θεώρησε ως αδικία της διοίκησης.

«Είναι ένας παράλογος κόσμος: στο ποδόσφαιρο, οι προπονητές παραιτούνται αν δεν κερδίζουν το παιχνίδι. Στη VW, συμβαίνει το αντίθετο. Οι παίκτες τιμωρούνται», δήλωσε.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ