Πόσα δισεκατομμύρια άδεια σωληνάρια οδοντόκρεμας έχουν καταλήξει στα σκουπίδια, όλες αυτές τις δεκαετίες που χρησιμοποιούμε οδοντόκρεμες; Ίσως είναι δύσκολο να γνωρίζουμε με ακρίβεια, αλλά σίγουρα, φανταζόμαστε, πολλά – αν κρίνουμε από τα στοιχεία που μας δίνει ένα μόνο δημοφιλές brand, η Colgate, τουλάχιστον για τις ΗΠΑ. Εκεί, λοιπόν, κάθε χρόνο, οι Αμερικανοί πετάνε ένα δισεκατομμύριο άδεια σωληνάρια οδοντόκρεμας Colgate. Τα οποία απλώς καταλήγουν στις χωματερές, αφού δεν ανακυκλώνονται. Αυτό θέλει να αλλάξει από φέτος η ιστορική μάρκα οδοντόκρεμας, έπειτα από 149 χρόνια κυκλοφορίας στην αγορά.
Αυτήν τη στιγμή, η Colgate κατέχει το 34% της αγοράς στις ΗΠΑ, και θεωρείται από τις πρωτοπόρες εταιρείες που καθιέρωσαν τη φροντίδα της στοματικής υγιεινής με εξειδικευμένα προϊόντα. Ξεκινώντας με οδοντόκρεμα σε ένα γυάλινο βαζάκι, που δημιούργησε ο William Colgate το 1873, το brand ανέπτυξε στα μέσα του 20στού αιώνα το αλουμινένιο σωληνάριο, που το 1982 εξελίχθηκε στο γνωστό μας πλαστικό, το οποίο περιείχε μόνο μία λεπτή στρώση αλουμινίου στο εσωτερικό για να διατηρείται η φρεσκάδα του προϊόντος, ήταν ελαφρύτερο, οικονομικότερο και πρακτικότερο, αφού δε ράγιζε τόσο εύκολα όσο το αλουμινένιο.
Μόνο που εκείνη την εποχή οι σχεδιαστές ενδιαφέρονταν κυρίως για τη χρηστικότητα, και καθόλου για το τι συμβαίνει στο άδειο σωληνάριο όταν πετιέται· και η απάντηση σε αυτό ήταν: τίποτα. Καθώς είναι κατασκευασμένο από στρώσειςδιαφορετικού πλαστικού, συν το αλουμίνιο, η συσκευασία αυτή είναι αδύνατο να ανακυκλωθεί.
Ωστόσο, σήμερα, τα στοιχεία που αφορούν το πλαστικό δε συγχωρούν: Από τη δεκαετία του 1950, που άρχισε να χρησιμοποιείται ευρεώς, έχουν παραχθεί 8,3 δισεκατομμύρια τόνοι πλαστικού. Αυτήν την εποχή, παράγονται 300 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών σκουπιδιών κάθε χρόνο. Μόνο το 9% του συνόλου του πλαστικού έχει ανακυκλωθεί, ενώ το 12% καίγεται, παράγοντας αέρια που επιτείνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Το 79% των πλαστικών σκουπιδιών καταλήγει στις χωματερές, και από εκεί, αφού δε βιοδιασπάται, και απλώς διαλύεται σε μικρότερα σωματίδια, φτάνει ως μικροπλαστικό στο περιβάλλον, τους ωκεανούς, τη διατροφική αλυσίδα, τους ανθρώπους.
Έτσι εξηγείται που η προσπάθεια της Colgate να αντικαταστήσει το σωληνάριό της με ανακυκλώσιμο, αποτελεί είδηση. Πέντε χρόνια προσπαθούσε η ομάδα της να αναπτύξει μια νέα, ανακυκλώσιμη συσκευασία, και τώρα είναι έτοιμη να τη λανσάρει, από τον Μάρτιο του 2022, στις ΗΠΑ, σε τέσσερα δημοφιλή προϊόντα της. Το πλάνο είναι ότι όλες οι οδοντόκρεμές της θα έχουν αυτήν τη νέα συσκευασία μέχρι το 2023 στις ΗΠΑ, και παγκοσμίως μέχρι το 2025.
Η δυσκολία που αντιμετώπισαν ήταν στο ότι έπρεπε να βρουν ένα και μόνο υλικό από το οποίο να μπορεί να κατασκευαστεί το νέο σωληνάριο, αφού οι μείξεις διαφορετικων υλικών δεν ανακυκλώνονται. Το κατάφεραν, χρησιμοποιώντας πολλές ξεχωριστές, διαφορετικού βαθμού στρώσεις του πλαστικού HDPE, του υλικού που χρησιμοποιείται στα μπουκάλια των απορρυπαντικών και των καθαριστικών, ώστε να το κάνουν εύκαμπτο, αλλά να παραμείνει και το μοναδικό υλικό στη συσκευασία, ώστε αυτή να μπορεί να μπει στους κοινούς κάδους ανακύκλωσης και να ανακυκλωθεί. Το μόνο διαφορετικό υλικό στη συσκευασία είναι το καπάκι, που είναι φτιαγμένο από πολυπροπυλένιο, και το οποίο θα πρέπει να αφαιρείται και να μπαίνει χωριστά στον κάδο.
Εδώ έγκειται και ο προβληματισμός των υπεύθυνων, σχετικά με την επιτυχία της αλλαγής αυτής. Αναρωτιούνται αν οι καταναλωτές, που έχουν συνηθίσει να πετούν τα άδεια σωληνάρια κατευθείαν στα σκουπίδια, θα αλλάξουν εύκολα τώρα συμπεριφορά. Πάντως, στις συσκευασίες που θα κυκλοφορήσουν αυτόν τον Μάρτιο, θα έχει προστεθεί στο design η σήμανση «Ανακυκλωσέ με!» για να τους κινητοποιήσει.
Αν και προς το παρόν η ανακυκλώσιμη συσκευασία θα αφορά μόνο συγκεκριμένες σειρές Colgate, στόχος της εταιρείας είναι τελικά αυτή να γίνει ο κανόνας, και όχι μόνο για το δικό της brand. Όταν η πατέντα της εγκρίθηκε, η Colgate έκανε τον σχεδιασμό της open-source, ώστε να μπορούν και άλλες εταιρείες να την υιοθετήσουν. Μάλιστα, καθώς για την κατασκευή του νέου σωληναρίου η εταιρεία συνεργάστηκε με τρίτους κατασκευαστές, η υιοθέτησή της από τα brands που συνεργάζονται με τους ίδιους προμηθευτές θα είναι ακόμα ευκολότερη, πιστεύουν.
Φυσικά, η βέλτιστη λύση θα ήταν να εγκαταλειφθεί εντελώς η χρήση του πλαστικού, ακόμα και αυτού που μπορεί με κάποιον τρόπο να ανακυκλωθεί, καθώς ποτέ δεν μπορεί να υπάρξει εγγύηση ούτε ότι οι καταναλωτές θα ανακυκλώσουν τα σκουπίδια τους, ούτε και ότι το περιεχόμενο των κάδων ανακύκλωσης δε θα καταλήξει τελικά σε κάποια χωματερή. Μέχρι την επόμενη, νέα γενιά υλικών, όμως, είναι και αυτό μια καλή αρχή, λένε από την Colgate.
Πηγή: The Total Business