Οι προκλήσεις και οι προοπτικές από την υιοθέτηση των κριτηρίων ESG και της CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), συζητήθηκαν μεταξύ στελεχών μεγάλων επιχειρήσεων που έχουν ήδη εφαρμόσει την οδηγία, σε πάνελ του συνεδρίου της KPMG. Αξίζει να σημειωθεί ότι από 1/1/2025 θα υπόκεινται στην οδηγία και μια σειρά ακόμα από μεγάλες εταιρίες όπως εκείνες που έχουν σύνολο ενεργητικού άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ, καθαρό κύκλο εργασιών άνω των 40 εκατομμυρίων ευρώ, ή πάνω από 250 εργαζόμενους.
.
Σε αυτό το φόντο, οι εταιρίες έχουν ήδη διανύσει μια μεγάλη απόσταση για να μπορέσουν να συμβαδίσουν με τις νέες απαιτήσεις της αγοράς, των επενδυτών, αλλά και της Ε.Ε. Σε συζήτηση με θέμα την εφαρμογή της οδηγίας CSRD, στελέχη μεγάλων εταιριών που ήταν υποχρεωμένες ήδη από το 2023 να εφαρμόσουν την οδηγία μίλησαν για το «ταξίδι της προσαρμογής», για τα σημεία-κλειδιά, ενώ δεν παρέλειψαν να δώσουν ορισμένα tips για τις υπόλοιπες εταιρίες που καλούνται από το νέο έτος να εφαρμόσουν την οδηγία.
Όλοι οι συνομιλούντες συμφώνησαν ότι το πιο καίριο στοιχείο σε ό,τι έχει να κάνει με τη νέα εποχή των εταιριών, την πράσινη μετάβαση και την στήριξη της κοινωνικής ισότητας, είναι η επανακατάρτιση των στελεχών επί της καινούργιας τάξης πραγμάτων. Εκπαιδεύσεις, συνεργασία με ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες, αλλά και προσωπική μελέτη ήταν μερικά από όσα προτάθηκαν, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η κα Δέσποινα Γκικάκη, Strategy Business Development Manager OLP-COSCO: «Μία συμβουλή έχω: Διάβασμα, πολύ-πολύ διάβασμα. Αν δεν καταλάβεις πρώτος εσύ την ουσία προφανώς δεν θα μπορέσεις να το επικοινωνήσεις στους συναδέλφους». Η κα Μαργαρίτα Γκαμαλέτσου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Εταιρικών Σχέσεων της ΕΥΔΑΠ, υπογράμμισε ότι η εκπαίδευση πρέπει προφανώς να αρχίσει από την C-Suite (CEO, CFOs κτλ), και να κατεβαίνει ομαλά προς τα κάτω, ώστε τα στελέχη και οι εργαζόμενοι να μην «περιορίζονται» σε άλλη μία ευρωπαϊκή οδηγία, αλλά να μπορέσουν αφουγκραστούν πραγματικά τη φιλοσοφία πίσω από αυτό, η οποία μπορεί να είναι ακόμα και πηγή έμπνευσης. Πρότεινε επίσης μια πρακτική για τις εταιρίες, η οποία είχε αποτέλεσμα στην ΕΥΔΑΠ: «Από νωρίς βάλαμε σε κάθε οργανωτική ομάδα, έναν τουλάχιστον άνθρωπο που ήταν γνώστης του ESG. Εκείνος λειτουργούσε ως ambassador και κινητοποιούσε τους υπόλοιπους».
Στο διάστημα αυτό δεν έλλειψαν και οι προκλήσεις, οι οποίες ουσιαστικά ξεκινούσαν από το ότι οι εταιρίες ήταν ανέτοιμες για μια τέτοια αλλαγή, καθώς επι χρόνια ως reporting λογιζόταν μόνο οτιδήποτε είχε να κάνει με οικονομικά στοιχεία. Πριν από μερικά χρόνια ήταν αδιανόητο ότι θα υπάρξει αίτημα για αντίστοιχης βαρύτητας δημοσιοποιήσεις μη-οικονομικών στοιχείων όπως είναι οι εκπομπές ρύπων, τα ποσοστά εργαζομένων από τα δύο φύλα κ.τ.λ.. «Πλέον οι καταστάσεις βιωσιμότητας είναι ισάξιες με τις οικονομικές καταστάσεις. Επειδή όμως δε μας δόθηκε αρκετός χρόνος, βιώσαμε τη διαδικασία κάπως άγαρμπα.», δήλωσε η Έλενα Αθουσάκη, Chief Sustainability Officer της Motor Oil Group.
Σημαντική πρόκληση ήταν επίσης και η αύξηση του κόστους που επέφερε η διαδικασία συμμόρφωσης στο CSRD, καθώς υπήρξε άμεση ανάγκη για επενδύσεις σε καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και λογισμικά κατάλληλα για sustainability reporting, τα οποία ήταν απαραίτητα για να γίνει δομημένα η καταγραφή και ανάλυση των δεδομένων. Η κα Αθουσάκη για την Motor Oil έκανε λόγο για δεκαπλασιασμό του κόστους, καθώς το CSRD είναι μόνο μια από τις οδηγίες, αλλά υπάρχει πάντα ο Κλιματικός Νόμος, η Ευρωπαϊκή πράσινη Συμφωνία και άλλες ευρωπαϊκές δεσμεύσεις στην ίδια κατεύθυνση, οι οποίες επίσης απαιτούσαν υψηλές επενδύσεις. Η κα.Γκαμαλέτσου, έθεσε επίσης ένα σημαντικό ζήτημα στην κουβέντα για την αύξηση των εταιρικών εξόδων που προκύπτουν από τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Είπε χαρακτηριστικά: «Τα κάνεις όλα σωστά. Τί σου επιστρέφεται από αυτό; Είναι ώρα να μιλήσουμε και για το value added εφαρμογής των κανονισμών».
Κλείνοντας με το θέμα των προοπτικών από την εφαρμογή του CSRD, οι ομιλητές συμφώνησαν ότι υπάρχουν πολλοί καρποί να θεριστούν. Η Ελένη Χριστογιάννη, ESG Manager της Quest Holdings SΑ, ανέφερε ότι η οδηγία παρέχει στα στελέχη μια νέα οπτική σχετικά με την αρχιτεκτονική των δεδομένων, την οποία έχεις την ευκαιρία να φτιάξεις από το μηδέν με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της εταιρίας. «Το CSRD είναι ένα όχημα που μέσα του μπορείς να στήσεις ξανά το αφήγημά σου» δήλωσε.