Η κλιματική κρίση είναι το μεγαλύτερο γεγονός της εποχής μας. Επομένως, γιατί η βιομηχανία του θεάματος δεν ασχολείται με αυτό το θέμα περισσότερο;
.
Θα πίστευε κανείς ότι οι κάτοικοι του Hollywood – οι περισσότεροι με τα μοντέλα της Tesla, τη vegan διατροφή τους και τα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα ομορφιάς που χρησιμοποιούν – θα είχαν ιστορίες να πουν σχετικά με το κλίμα. Παρά τα λίγα παραδείγματα όπως η ταινία «Don’t Look Up» («Μην Κοιτάτε Πάνω») – η υπερθέρμανση του πλανήτη απουσιάζει σε μεγάλο βαθμό από σχεδόν όλες τις σύγχρονες τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια.
Το πρότζεκτ Media Impact στο κέντρο έρευνας του Πανεπιστημίου, Norman Lear Center, ανέλυσε 37.453 τηλεοπτικά επεισόδια βασισμένα σε σενάριο όπως επίσης και ταινίες που κυκλοφόρησαν από το 2016 έως το 2020. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μόνο το 2.8% αυτών των σεναρίων περιλάμβανε κάποια αναφορά στην κλιματική αλλαγή – ή μια λίστα από σχετικές ορολογίες όπως οι: «αέρια του θερμοκηπίου», «στάθμη της θάλασσας», «καθαρή ενέργεια» και «ορυκτά καύσιμα».
Σύμφωνα με την εφημερίδα Los Angeles Times, πρόκειται για «μια συλλογική αποτυχία επικών διαστάσεων» – όχι μόνο για τον ανθρώπινο πολιτισμό αλλά και για το τηλεοπτικό και κινηματογραφικό κοινό.
«Καθώς η κρίση χειροτερεύει και περισσότεροι Αμερικανοί βιώνουν από πρώτο χέρι την κλιματική αλλαγή, οι ιστορίες μυθοπλασίας που δεν αναγνωρίζουν το κλίμα θα αρχίσουν να μοιάζουν ότι απέχουν από την πραγματικότητα», αναφέρεται στην μελέτη. «Οι ιστορίες που σχετίζονται με την κλιματική κρίση δεν είναι μόνο χρήσιμες για τον πλανήτη, αλλά είναι προς το συμφέρον μιας βιομηχανίας που επιδιώκει να προσελκύσει το κοινό μέσα από αυθεντικούς χαρακτήρες και αφηγήσεις».
Ο αντίκτυπος στη μυθοπλασία
Χρειάζονται όμως προγράμματα που έχουν έντονη πολιτική χροιά σε ψυχαγωγικά μέσα όπως ο κινηματογράφος και η τηλεόραση; «Συχνά, οι άνθρωποι αισθάνονται συναισθηματικά φορτισμένοι όσον αφορά ειδήσεις γύρω αυτό το πρόβλημα και την άποψη ότι όλα είναι απελπιστικά», δήλωσε στους LA Times η Έρικα Ρόσενθαλ, διευθύντρια έρευνας στο Normal Lear Center και μια από τις συγγραφείς της αναφοράς. «Αυτό μπορεί να εμποδίσει την ανάληψη δράσης. Αυτό που μπορούν να κάνουν τέτοιες ιστορίες είναι να ενισχύσουν την πεποίθηση ότι η αλλαγή είναι εφικτή».
Πρόκειται για ένα όραμα των υπευθύνων των στούντιο που ενδιαφέρονται για τη μεγιστοποίηση των κερδών. Αλλά υπάρχουν λόγοι να πιστέψουμε ότι η τηλεόραση και ο κινηματογράφος μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουμε και αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο. Αναφερόμενη σε προηγούμενη μελέτη, η Ρόσενθαλ είπε ότι η κωμωδία καταστάσεων (sitcom) «Will & Grace» βοήθησε στη μείωση της προκατάληψης κατά των ομοφυλόφιλων ανδρών.
Επίσης η παρουσία χαρακτήρων που υποδύονται μετανάστες μπορεί να ενδυναμώσει – τουλάχιστον μεταξύ των τηλεθεατών – την κουλτούρα υποστήριξης μεταναστευτικών πολιτικών.
Πολλοί σεναριογράφοι ήδη ετοιμάζονται να εντάξουν αναφορές για την κλιματική αλλαγή στις ιστορίες τους. Οι ερευνητές βρήκαν ότι μια δημοφιλής σειρά που αναφέρθηκε στο κλίμα με ατάκα για τους πιγκουίνους στον ζωολογικό κήπο στο Λος Άντζελες που «χάνουν το σπίτι τους εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη», ήταν το «Big Bang Theory» του CBS.
Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε κατά πόσο αυτού του είδους οι αφηγήσεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά των θεατών – για παράδειγμα ποιο μοντέλο αυτοκινήτου οδηγούν, πόσο κρέας τρώνε, πόση τροφή σπαταλούν. Αλλά με ένα καλογραμμένο σενάριο, η Ρόσενθαλ είναι αισιόδοξη.
Η κίνηση του Netflix
Το πρώτο βήμα παραγωγής περισσότερου περιεχομένου σχετικά με το περιβάλλον και τον πλανήτη κάνει το Netflix. Πριν από λίγα εικοσιτετράωρα, η πλατφόρμα ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να προσθέσει μια σειρά από σχετικά ντοκιμαντέρ, ανάμεσά τους η δεύτερη σεζόν του ντοκιμαντέρ του Ντέιβιντ Ατένμπορο, «Our Planet» και μια νέα σειρά με τίτλο «Our Universe» με αφηγητή τον Μόργκαν Φρίμαν.
Πηγή: kathimerini.gr