Τον κίνδυνο να επηρεάσει τη βιωσιμότητα των εταιρειών η εφαρμογή του νέου κλιματικού νόμου επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ, Γιάννης Αληγιζάκης, κατά τη διάρκεια της χθεσινής Γενικής Συνέλευσης. «Παρακολουθούμε τις εξελίξεις στον κλιματικό νόμο που θα επηρεάσει πολύ τη βιωσιμότητα των εταιρειών» σχολίασε ενώ πρόσθεσε πως «ο νέος κλιματικός νόμος είναι στη σωστή κατεύθυνση, όμως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης».
.
Σύμφωνα με τον ίδιο όταν δόθηκε ο νόμος σε δημόσια διαβούλευση είχε αρκετά ζητήματα, όμως η πολιτεία αφουγκράστηκε τις ανησυχίες της αγοράς και «σήμερα έχουμε ένα κλιματικό νόμο με αρκετά θετικά σημεία».
Η βασική θετική εξέλιξη για τον κλάδο πετρελαιοειδών είναι ότι ο νόμος ότι δεν καταργεί πλήρως, όπως όριζε αρχικά, τους καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης αλλά για όσους έχουν ήδη καυστήρα πετρελαίου, ορίζει ότι από το 2030 γίνεται υποχρεωτική η χρήση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο θα είναι αναμεμειγμένο με βιοκαύσιμα σε ποσοστό 30%. «Σε μια εταιρεία πετρελαιοειδών αν καταργήσεις το πετρέλαιο θέρμανσης βγάζεις από τη δραστηριότητα της το ένα από τα τρία βασικά της προϊόντα. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα. Ευτυχώς δεν θα ισχύσει τελικά αυτό, οπότε είναι θετικό ότι μένει το πετρέλαιο θέρμανσης στην αγορά για τον κλάδο μας» σχολίασε ο κ. Αληγιζάκης.
Το δεύτερο θέμα που προκύπτει από την εφαρμογή του κλιματικού νόμου, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι από το 2035 κάθε νέο αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα. Με λίγα λόγια απαγορεύονται τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. «Εδώ έχουμε διαφορετική άποψη: σαν Σύνδεσμος ΣΕΕΠΕ και σαν Ελίν είμαστε υπέρ του κλιματικού νόμου και το θεωρούμε υποχρέωση μας να δουλέψουμε προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Αλλά είναι προβληματικό να αποκλείεις άλλες τεχνολογίες, όπως τα καύσιμα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος και να περιορίζεσαι μόνο σε μια, αυτή της ηλεκτροκίνησης» ανέφερε και πρόσθεσε «υπάρχει ο προβληματισμός αν θα υπάρχουν οι υποδομές το 2030 για την ηλεκτροκίνηση, αν θα υπάρχουν τα δίκτυα για να καλύψουν την αύξηση της ζήτησης και αν ο πολίτης που περνάει δύσκολα με τις διαδοχικές κρίσεις θα μπορεί να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο».
Ο κ. Αληγιζάκης σημείωσε πως οι εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν δηλώσει ότι από το 2026 τα διυλιστήρια θα μπορούσαν να παραγάγουν καύσιμα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος. «Άρα όλα τα παλαιά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν αυτά τα καύσιμα, μειώνοντας τις εκπομπές σε ποσοστό 90%».
Ευρωπαϊκοί σύνδεσμοι έχουν υπογράψει πρόταση για την κατάργηση της χρήσης των ορυκτών καυσίμων από τις μεταφορές το 2035, αλλά όχι των ίδιων των οχημάτων, κάτι που θα έχει πολλαπλά οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία. Η υιοθέτηση ενός τέτοιου μηχανισμού θα επέτρεπε τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, με την προϋπόθεση ότι τα αυτοκίνητα αυτά θα χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος και όχι ορυκτά καύσιμα.
«Έχουμε αρκετό δρόμο μέχρι το 2030, έτσι και αλλιώς κάθε χώρα θα πρέπει να επανεξετάσει την πορεία των δεσμεύσεων και υποχρεώσεων» σχολίασε ο κ. Αληγιζάκης.
Σχετικά με τις δράσεις που υλοποιεί η Ελίν στο πλαίσιο της ευθυγράμμισης της στρατηγικής της με τον νέο κλιματικό νόμο ο κ. Αληγιζάκης τόνισε πως «έχουμε ήδη κάνει αρκετά βήματα προς αυτή τη κατεύθυνση. Παραδείγματος χάρη υλοποιούμε ένα πρόγραμμα εγκατάστασης ηλεκτρικών φορτιστών σε 100 πρατήρια, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ. Στόχος μας είναι να κινηθούμε πιο γρήγορα στα νησιά». Μέχρι σήμερα έχουν τοποθετήσει φορτιστές σε τρία πρατήρια, σε Αθήνα, Τήνο και Θεσσαλονίκη, που λειτουργούν κανονικά ενώ έχουν τοποθετήσει περίπου ακόμη 10 που αναμένεται να λειτουργήσουν μέσα στο επόμενο διάστημα, μόλις λάβουν τη σχετική άδεια.
Επίσης, κατασκευάζουν τρεις σταθμούς LNG και CNG σε κομβικά σημεία σε οδικούς άξονες που θα παρέχουν πανελλαδική κάλυψη. Το LNG θα είναι για την τροφοδοσία φορτηγών, ενώ το CNG για επιβατηγά οχήματα φυσικού αερίου. Παράλληλα διερευνούν και το θέμα του υδρογόνου, και στα πλαίσια αυτά έχουν συνάψει συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ, ενώ ταυτόχρονα έχουν ξεκινήσει τις επενδύσεις για τα πρατήρια του μέλλοντος, όπου θα εξυπηρετούνται οι νέες σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες.
Επιπλέον, διευρύνουν τον ρόλο τους σαν επιχείρηση στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, με πολλές και διάφορες δράσεις, ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που πιστεύουν ότι πρέπει να εκπληρώνει μια επιχείρηση στην κοινωνία.
«Αν μία εταιρεία πετρελαιοειδών, όπως εμείς, διαβάσει καλά το νομοσχέδιο και κάνει έγκαιρα τις κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση δεν θα έχει πρόβλημα βιωσιμότητας» κατέληξε ο κ. Αληγιζάκης.