Προς τα τέλη Απριλίου εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί ο πρώτος διαγωνισμός ΑΠΕ υπό το νέο σχήμα στήριξης, το οποίο έλαβε την «έγκριση» της Κομισιόν στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου. Την προκήρυξη θα σηματοδοτήσει η έκδοση της δεύτερης υπουργικής απόφασης, η οποία και θα καθορίσει τους όρους διεξαγωγής των δημοπρασιών.
.
H διαδικασία της οριστικοποίησης των όρων εξελίσσεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Στο πλαίσιο αυτό, στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΡΑΕ την περασμένη Πέμπτη επρόκειτο να εκκινήσει η διαδικασία κατάρτισης γνώμης που θα υποβληθεί στη συνέχεια στο ΥΠΕΝ στο πλαίσιο έκδοσης της δεύτερης απόφασης.
Η προκήρυξη της δημοπρασίας στα τέλη Απριλίου τοποθετεί την πραγματοποίηση της πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας τον Ιούνιο. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να μεσολαβήσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα για την προετοιμασία των αιτήσεων των ενδιαφερόμενων, την εξέταση των φακέλων από τη ΡΑΕ και την ανακοίνωση σε πρώτο χρόνο της προκαταρκτικής λίστας συμμετεχόντων, και τη δημοσιοποίηση αμέσως μετά της οριστικής λίστας (έπειτα από την εξέταση των ενστάσεων από τους αιτούντες που τυχόν έχουν απορριφθεί).
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προς το παρόν φαίνεται πως δεν διαφοροποιείται ο αρχικός στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τη δημοπράτηση συνολικής ισχύος περί τα 600 Μεγαβάτ. Ωστόσο, δεν πρέπει να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο το νούμερο αυτό να αναθεωρηθεί προς τα πάνω έως την οριστικοποίηση της δεύτερης υπουργικής απόφασης, στην περίπτωση που κριθεί τελικά πως η «δεξαμενή» ώριμων αδειοδοτικά έργων δίνει τη δυνατότητα να δρομολογηθεί η κατασκευή ενός μεγαλύτερου «πράσινου» χαρτοφυλακίου με τον πρώτο διαγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος του ΥΠΕΝ είναι να μην μεσολαβήσει μεγάλο χρονικό διάστημα για τη διενέργεια της επόμενης δημοπρασίας, μετά την «πρεμιέρα» του νέου καθεστώτος. Έτσι, στόχος είναι η δεύτερη δημοπρασία να προκηρυχθεί προς τον Οκτώβριο, ώστε να πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2023.
Οι όροι συμμετοχής
Όσον αφορά τις παραμέτρους των δημοπρασιών, έχει οριστικοποιηθεί ότι θα διενεργούνται κοινοί διαγωνισμοί, δηλαδή για φωτοβολταϊκά και χερσαία αιολικά, με διαφορετικές τιμές εκκίνησης. Επίσης, για κάθε τεχνολογία θα προβλέπεται ότι θα «κλειδώνει» τουλάχιστον το 30% της δημοπρατούμενης δυναμικότητας, πρόνοια που κατά κύριο λόγο θα διασφαλίσει την πρόκριση ενός επαρκούς χαρτοφυλακίου αιολικών έργων.
Το επίπεδο ανταγωνισμού θα τεθεί στο +80%, ενώ παράλληλα, θα τεθούν περιορισμοί στο αθροιστικό δυναμικό με το οποίο μπορεί να κατέβει σε κάθε διαγωνισμό ένας παίκτης.
Την ίδια στιγμή, φαίνεται ότι προς ώρας δεν έχει οριστικοποιηθεί η «φόρμουλα» υποβολής των προσφορών στη δημοπρασία. Η μία από τις εναλλακτικές που εξετάζονται είναι να διατηρηθεί ο τρόπος υποβολής που ίσχυε στο προηγούμενο σχήμα, δηλαδή τα συνεχή και διαδοχικώς μειούμενα μπινταρίσματα από τους συμμετέχοντες. Παράλληλα, διερευνάται το ενδεχόμενο επενδυτής να καταθέτει μια και μόνον προσφορά, προσπαθώντας προφανώς να είναι ο μειοδότης και να εξασφαλίσει ταρίφα για το έργο του.