Όταν η Chloe Songer και ο Stuart Ahlum ξεκίνησαν την Thousand Fell, μια εταιρεία με ανακυκλώσιμα παπούτσια, λίγο πριν την πανδημία, στόχος τους ήταν να αποδείξουν ότι τα παπούτσια τους μπορούν να ανακυκλωθούν ξανά και ξανά και η επιχείρησή τους μπορεί παράλληλα να είναι κερδοφόρα. Αυτή είναι άλλωστε και η κατεύθυνση που προσπαθεί να πάρει η βιομηχανία της μόδας, με την κυκλική μόδα να αντικαθιστά ή να συμπληρώνει το fast fashion.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη SuperCircle (@supercircle.world)
.
Τα πράγματα δεν ήταν όμως όπως τα περίμεναν. Το πρόβλημα δεν ήταν τα ίδια τα παπούτσια ή οι καταναλωτές που δεν επέστρεφαν τα φορεμένα ζευγάρια, αλλά κάτι που δεν είχαν λάβει υπόψη: οι αποστολές. Τα συστήματα ανακύκλωσης βασίζονται στην ποσότητα, αλλά το μοντέλο της Thousand Fell στηριζόταν στην ανακύκλωση ενός ζευγαριού τη φορά, που σημαίνει ότι μόνο η αποστολή από τον καταναλωτή πίσω στην εταιρεία κόστιζε 13 δολάρια και η επεξεργασία του φορεμένου ζευγαριού άλλα 7 δολάρια. Το κόστος κατέληγε να είναι απαγορευτικό.
Η Ahlum και ο Songer ξεκίνησαν να σκέφτονται σε μεγαλύτερη κλίμακα κι έτσι δημιούργησαν το SuperCircle, τη startup που θέλει να λύσει το πρόβλημα της μεταφοράς των παλιών ρούχων από τους καταναλωτές στο σύστημα ανακύκλωσης. Η νέα startup ποντάρει στη στροφή στην κυκλική μόδα, κάτι που αρκετές μεγάλες εταιρείες προσπαθούν να υιοθετήσουν γιατί τους επιτρέπει να συνεχίσουν την παραγωγή τους με τους ίδιους ρυθμούς, μειώνοντας όμως το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Εταιρείες όπως το H&M Group, η Inditex και η Ralph Lauren έχουν ήδη επενδύσει στην ανακύκλωση υφασμάτων και μέχρι το τέλος της δεκαετίας το 30% των άχρηστων υφασμάτων μπορεί να ανακυκλώνεται, αλλά προς το παρόν το ποσοστό αυτά είναι μόλις 1%. Η SuperCircle επικεντρώνεται όμως σε μια διαφορετική πτυχή του προβλήματος. Αυτή τη στιγμή, ελάχιστα παλιά ρούχα συλλέγονται, ενώ τα υπόλοιπα καίγονται ή καταλήγουν στις χωματερές. Από αυτά που συλλέγονται εξάγονται σε χώρες όπως η Χιλή και η Γκάνα, αλλά ακόμα και τότε η ποιότητα είναι τόσο χαμηλή που τελικά καταλήγουν σε διαφορετικές χωματερές σε αυτούς του προορισμού.
Επιπλέον, όταν η βιομηχανία της ανακύκλωσης θέλει ταξινομημένα υφάσματα σε μεγάλες ποσότητες, η διαλογή των ειδών, η αφαίρεση φερμουάρ, κουμπιών και άλλων επιπλέον υλικών και ο διαχωρισμός των διαφορετικών τύπων υφάσματος είναι απλώς επιπλέον χρόνος και κόστος.
Η SuperCircle προσπαθεί να ψηφιοποιήσει τη διαδικασία όσο περισσότερο γίνεται. Η πλατφόρμα τους, η οποία στηρίζεται στην τεχνολογία και τα logistics, στηρίζει προγράμματα επιστροφής παλιών ρούχων των εταιρειών που απευθύνονται στον καταναλωτή και συνδέεται με την επιστροφή παραγγελιών για να εκμεταλλευτεί κομμάτια που δεν μπορούν να πουληθούν δεύτερη φορά. Οι εταιρείες βλέπουν πού καταλήγουν τα προϊόντα τους και τα αντίστοιχα περιβαλλοντικά δεδομένα.
Η startup έχει ήδη συγκεντρώσει 4,2 εκατομμύρια δολάρια σε κεφάλαιο εκκίνησης κι έχει αρκετούς μεγάλου επενδυτές στο πορτφόλιό της. Η πλατφόρμα λειτουργεί από το Μάιο και αναμένεται να έχει συνεργασίες με περίπου 10 εταιρείες μέχρι το τέλος του χρόνου και 30 επιπλέον μέχρι το τέλος του 2023.
Για τους καταναλωτές, η υπηρεσία μοιάζει πολύ με την επιστροφή μιας διαδικτυακής παραγγελίας: μπορούν να μπουν στη σελίδα της εταιρείας από την οποία αγόρασαν ένα κομμάτι και να επιλέξουν αν θέλουν να το επιστρέψουν για ανακύκλωση ή να το επιδιορθώσουν. Έπειτα μπορούν να τυπώσουν έναν κωδικό με τον οποίο μπορούν να επιστρέψουν το κομμάτι σε κατάστημα, ή το δελτίο επιστροφής για να το στείλουν ταχυδρομικά. Αν το κομμάτι είχε μάλιστα αγοραστεί από τη σελίδα της εταιρείας, οι καταναλωτές μπορούν να συγχρονίσουν την υπηρεσία με τις παραγγελίες τους, ώστε η SuperCircle να αποκτήσει εύκολα και γρήγορα πληροφορίες για τη σύνθεσή του.
Η SuperCircle έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τις εταιρείες που παράγουν τα ρούχα: δεν πιέζονται από το χρόνο. Όταν κάποιος παραγγέλνει κάτι, το θέλει στην πόρτα του το συντομότερο δυνατόν. Όταν όμως επιστρέφει ένα φορεμένο ρούχο για ανακύκλωση δεν τον ενδιαφέρει πότε θα φτάσει. Έτσι, η SuperCircle μπορεί να επικεντρωθεί στον περιορισμό του κόστους και του περιβαλλοντικού αντικτύπου.
Η SuperCircle έχει ακόμα πολύ δρόμο μπροστά της. «Είναι δύσκολο να πείσεις μια εταιρεία ότι πρέπει να ξοδέψει 50 χιλιάδες για να ανακυκλώσει το απόθεμά της με εμάς, αντί να το κάψει και να πάρει την επιστροφή των φόρων ή να το πουλήσει για 80 λεπτά το κομμάτι» λέει η Songer. Το έργο της startup θα μπορούσε να βοηθηθεί αν εδραιωνόταν αντίστοιχη περιβαλλοντική νομοθεσία και οικονομικά κίνητρα για τη βιομηχανία της μόδας. Ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι το greenwashing, δηλαδή οι ισχυρισμοί που κάνουν κάποιες εταιρείες για τη δράση τους στον τομέα της βιωσιμότητας.
Με λίγα λόγια, είναι ξεκάθαρο ότι η SuperCircle είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία με θετικό αντίκτυπο για το περιβάλλον. Αν όμως η βιομηχανία της μόδας και η νομοθεσία δεν στηρίξουν το μοντέλο της, η θετική επίδραση της εταιρείας θα παραμείνει περιορισμένη.
Πηγή: Jenny.gr