Από την 1η Ιανουαρίου τέθηκε σε ισχύ στην Ισπανία ο νέος Νόμος για την Κλιματική Αλλαγή σύμφωνα με τον οποίο οι δήμοι με περισσότερους από 50.000 κατοίκους οφείλουν να εφαρμόσουν Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων, εμποδίζοντας την πρόσβαση στο αστικό κέντρο για τα πιο ρυπογόνα οχήματα.
.
Παρότι οι μισοί Ισπανοί δεν γνωρίζουν επακριβώς τι είναι οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων, εντούτοις το 80% ανησυχεί για το επίπεδο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη τους.
Αυτός ο νόμος επηρεάζει περισσότερους από 150 ισπανικούς δήμους αλλά και πόλεις όπως η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη, που αποτελούν τους προπομπούς εφαρμογής του. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τα 11,5 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν σε αυτές τις πόλεις, σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια δεν θα μπορούν πλέον να μετακινούνται στο αστικό κέντρο μετά την εφαρμογή του νόμου.
Ήδη στην αγορά οχημάτων παρατηρείται κάθετη πτώση στις αγορές πετρελαιοκίνητων οχημάτων τα οποία επιλέγει το 18% των πολιτών αλλά και βενζινοκίνητων και γίνεται στροφή των αγοραστών είτε σε υβριδικά οχήματα (33%) είτε σε ηλεκτρικά (22%).
Ανησυχία για την ποιότητα του αέρα
Το 72% των Ισπανών δηλώνει ότι ανησυχεί για το επίπεδο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη τους και, εκτός από την υποστήριξη της εφαρμογής των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων, η πλειοψηφία (83%) είναι υπέρ των μέτρων για την προώθηση των δημόσιων μεταφορών και την αύξηση των δρομολογίων.
Το 35% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παράγονται από τις μετακινήσεις εντός των πόλεων, και ένα πρόστιμο από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβαρύνει ήδη την Ισπανία για συστηματική μη συμμόρφωση με το πρότυπο ποιότητας του αέρα.
Όταν αναπτυχθούν πλήρως, οι Ζώνες αυτές στις ισπανικές πόλεις, θα επηρεάσουν περισσότερα από 6,6 εκατομμύρια οχήματα χωρίς την ειδική περιβαλλοντική ετικέτα. Οι δήμοι με περισσότερους από 20.000 κατοίκους που δεν συμμορφώνονται με τους κανονισμούς για την ποιότητα του αέρα θα πρέπει επίσης να τους εφαρμόσουν.