Η μελέτη της Rimm Sustainability, ενός παγκόσμιου παρόχου λύσεων βιωσιμότητας B2B, διεξήγαγε έρευνα σε 150 ηγέτες ΜμΕ από διαφορετικούς ρόλους, όπως CEOs, CFOs, CSOs και CMOs, προκειμένου να κατανοήσει την κατάσταση των βρετανικών επιχειρήσεων στο δρόμο προς το καθαρό μηδέν.
.
Σύμφωνα με τη μελέτη, σχεδόν οι μισές ΜμΕ (45%) δεν έχουν κανέναν υπεύθυνο για τις προσπάθειες βιωσιμότητας, ενώ μόνο λιγότερο από το ένα τέταρτο (19%) έχουν ένα στέλεχος σε επίπεδο διεύθυνσης ή διοικητικού συμβουλίου που είναι επιφορτισμένο με την πρωτοπορία των προσπαθειών τους για βιωσιμότητα.
Η έκθεση υποστηρίζει ότι οι ΜμΕ, που αντιπροσωπεύουν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο, μπορεί να είναι το κλειδί για να ξεκλειδώσουν ένα μέλλον χωρίς άνθρακα για τη χώρα, ωστόσο η μελέτη δείχνει ότι σχεδόν τα δύο τρίτα (63%) δεν έχουν εφαρμόσει σχέδιο βιωσιμότητας και λιγότερες από τις μισές (43%) δεν έχουν επιδιώξει πιο βιώσιμες πρακτικές.
Ο Ravi Chidambaram, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Rimm Sustainability, δήλωσε: «Χωρίς προληπτική δράση από μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα επιτύχει τους συλλογικούς του στόχους. Ενώ αναμφίβολα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις και οι ρυπαντές έχουν να κάνουν τη μεγαλύτερη δουλειά, οι μικρές επιχειρήσεις, από τις οποίες υπάρχουν 5,5 εκατομμύρια στο Ηνωμένο Βασίλειο, πρέπει επίσης να διαδραματίσουν το ρόλο τους. Είναι ανησυχητικό να βλέπουμε ότι ακόμη και σήμερα, το 45% των ηγετών των βρετανικών ΜμΕ δεν έχουν αναθέσει σε κανέναν στην επιχείρησή τους τη βελτίωση της βιωσιμότητας, ούτε καν έχουν αναλάβει οι ίδιοι το προβάδισμα».
Ο δρόμος προς το καθαρό μηδέν
Όταν ρωτήθηκαν σχετικά με τις υφιστάμενες στρατηγικές προς το καθαρό μηδέν, μόνο το ένα τέταρτο (26%), ή 1,4 εκατομμύρια, διαθέτουν πλήρες σχέδιο μείωσης εκπομπών, ενώ το 6% διαθέτουν σχέδιο, αλλά μόνο σε προσχέδιο. Ωστόσο, παρά το γεγονός αυτό, η πλειοψηφία (77%) των ΜμΕ που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της επιχείρησής τους αποτελεί προτεραιότητα.
Όταν τους ζητήθηκε να βαθμολογήσουν την πρόοδό τους προς το καθαρό μηδέν από το ένα έως το δέκα, πάνω από τους μισούς (64%) των ερωτηθέντων βαθμολόγησαν τον εαυτό τους πάνω από πέντε, ενώ το 36% βαθμολόγησαν την πρόοδό τους μεταξύ έξι και δέκα.
Παρόλο που τα σχέδια net zero είναι ελάχιστα, οι ΜμΕ φαίνεται να εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές, καθώς σχεδόν όλες οι ΜμΕ που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι είχαν ερευνήσει τρόπους μείωσης της σπατάλης τους και είχαν προχωρήσει στην εφαρμογή μιας λύσης, με το 69% να αναφέρει ότι η λύση τους ήταν επιτυχής, το 51% υποστήριξε επίσης ότι είχε μειώσει επιτυχώς την κατανάλωση ενέργειας και πάνω από ένας στους τρεις (35%) είχε μειώσει την κατανάλωση νερού.
Πού ζορίζονται οι ΜμΕ
Περισσότεροι από τους μισούς (59%) των ερωτηθέντων χαρακτήρισαν τον εαυτό τους ασαφή σχετικά με το τι απαιτείται για την επίτευξη του καθαρού μηδενός, ενώ ένας στους έξι (14%) δήλωσε ότι η έλλειψη γνώσεων τους εμποδίζει να προωθήσουν τις ατζέντες τους για τη βιωσιμότητα γενικά.
Σε άλλο σημείο, το 50% των ΜμΕ επισήμανε την έλλειψη χρηματοδότησης ως το κύριο εμπόδιο για μεγαλύτερη βιωσιμότητα, ένα κοινό θέμα κατά τη διάρκεια των σημερινών οικονομικών αντιξοοτήτων. Για όσους εφαρμόζουν στρατηγικές μηδενικού καθαρού κέρδους, το 19% υποστήριξε ότι οι προσπάθειές τους δεν είχαν καμία μετρήσιμη επίπτωση στις πωλήσεις και τα έσοδά τους, ενώ το 11% ανέφερε ότι το κόστος και τα γενικά έξοδά τους αυξήθηκαν.
Τέλος, ένας στους τρεις (33%) αποδίδει την έλλειψη χρόνου στην καθυστέρηση των στρατηγικών του net zero, ενώ σχεδόν το ένα τέταρτο (25%) δηλώνει ότι δεν έχει σχέδια να γίνει πιο πράσινη, καθώς δεν αποτελεί ούτε κανονιστική ούτε νομική απαίτηση.
«Ενώ οι εμπορικές συνθήκες για τις επιχειρήσεις είναι δύσκολες, η βελτίωση των επιχειρηματικών πρακτικών μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα, καθώς και να καταστήσει τις εταιρείες πιο επιθυμητές για συνεργασία στους δυνητικούς πελάτες», σχολιάζει ο Chidambaram και προσθέτει «τα οφέλη των πράσινων πρακτικών υπερτερούν έναντι όλων των άλλων».
Ο κ. Chidambaram ανέφερε επίσης πως οι επικεφαλής των ΜμΕ έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πλήθος προκλήσεων, ωστόσο η έξυπνη σκέψη και η χρήση ενός συνεργάτη για τη μέτρηση, την υποβολή εκθέσεων και τη βελτίωση της βιωσιμότητας είναι απλή. «Υπάρχουν πλέον πολλοί οικονομικά αποδοτικοί και ακόμη και δωρεάν τρόποι για να επανεξετάσετε πράγματα όπως το αποτύπωμα άνθρακα της επιχείρησής σας και να το βελτιώσετε, καθώς και πιο προηγμένα εργαλεία που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και μαθησιακά υλικά. Οι ηγέτες των ΜΜΕ δεν έχουν πολλές δικαιολογίες για να μην αγκαλιάσουν ένα πιο πράσινο μέλλον» σχολίασε.
Η έκθεση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει σαφής ανάγκη για περισσότερη υποστήριξη και καθοδήγηση των ΜμΕ στο ταξίδι τους προς τη βιωσιμότητα. Συνιστάται στις κυβερνήσεις να παράσχουν περισσότερη χρηματοδότηση και φορολογικές ελαφρύνσεις για τις ΜμΕ που επενδύουν στη βιωσιμότητα και να συνεργαστεί με τους βιομηχανικούς φορείς για την ανάπτυξη περισσότερων πόρων και εργαλείων που θα βοηθήσουν τις ΜμΕ να μετρήσουν και να μειώσουν τις εκπομπές τους.