ESG+Stories

Τα 4 είδη μάνατζερ και πώς να τους διαχειριστείτε !

Στο περιβάλλον εργασίας το σημαντικότερο είναι η συνεργασία και η κατανόηση. Παρακάτω σας παραθέτουμε τα τέσσερα βασικά είδη μοντέλων εξουσίας, μια και για να διαχειριστείτε κάτι, πρέπει πρώτα να το κατανοήσετε!
Τα 4 είδη μάνατζερ και πώς να τους διαχειριστείτε !

Σας έχει τύχει ποτέ να βρεθείτε σε μια κατάσταση όπου έχετε εκθέσει προσεκτικά όλο το πλαίσιο στον προϊστάμενό σας, μόνο και μόνο για να σας κόψει τα φτερά; Ή ίσως έχετε διαπιστώσει ότι είστε πρόθυμοι να αναλύσετε όλες τις τακτικές λεπτομέρειες ενός έργου, ενώ εκείνος συνεχίζει να κατευθύνει τη συζήτηση γύρω από το όραμα;

Σίγουρα θα έχετε κατά νου, τόσες κι άλλες ακόμα καταστάσεις ασυνεννοησίας στον εργασιακό χώρο, που συχνά προκύπτουν από τον τύπο «leadership» που ακολουθεί το αφεντικό σας. 

Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι δύο πρωταρχικές διαστάσεις διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν και προσεγγίζουν τις αλληλεπιδράσεις τους στην εργασία. Η πρώτη είναι η κυριαρχία, η οποία αναφέρεται στο βαθμό που ένα άτομο προσπαθεί να ελέγξει τις καταστάσεις ή τις σκέψεις και τις πράξεις των άλλων, και η δεύτερη είναι η κοινωνικότητα, η οποία μετρά πόσο εύκολα κάποιος εκφράζει συναισθήματα και δίνει προτεραιότητα στις σχέσεις και τη συναισθηματική σύνδεση με τους άλλους. Η ιστοσελίδα www.fastcompany.com έχει συγκεντρώσει τους 4 τύπους, τους οποίους ονομάζει τα «4 C» και στους παρουσιάζουμε!

Ο Διοικητής/The Commander

Οι διοικητές μπορεί να αναλαμβάνουν δράση τόσο γρήγορα που μπορεί να σας αιφνιδιάζουν. Νοιάζονται περισσότερο για το τι πρέπει να γίνει παρά για το πώς αισθάνεται ο καθένας γι' αυτό. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι αδιάφοροι (αν και μερικές φορές παραμελούν την ανάγκη της ομάδας τους για συναισθηματική υποστήριξη), αλλά δείχνουν τη δέσμευσή τους προς τους άλλους θέτοντας σαφείς, φιλόδοξους στόχους και όχι μέσω επαίνων ή αναγνώρισης.

Μην το παίρνετε προσωπικά αν ένας Διοικητής:

Κάνει παρατηρήσεις στη δουλειά σας. Όταν οι Διοικητές αμφισβητούν τις ιδέες σας, πρόκειται περισσότερο για δοκιμές με άγχος για να αποφύγετε τα λάθη και να τις κάνετε ισχυρότερες παρά για δυσαρέσκεια με εσάς ή την απόδοσή σας. Αναγνωρίστε τη συμβολή τους χωρίς να αμυνθείτε και αντικρούστε με αξιόπιστα δεδομένα: «Καταλαβαίνω τι εννοείτε σχετικά με το μήνυμα που δεν έχει επείγοντα χαρακτήρα. Το προσεγγίσαμε με αυτόν τον τρόπο επειδή η έρευνα ανατροφοδότησης έδειξε […]».

Παραλείπετε τις ευγένειες και την κουβεντούλα. Οι διοικητές βλέπουν τον χρόνο ως πολύτιμο αγαθό που δεν πρέπει να σπαταλάται, οπότε σεβαστείτε την επιθυμία τους για αποτελεσματικότητα με φράσεις όπως: «Ξέρω ότι είστε απασχολημένοι, οπότε ας μπούμε κατευθείαν στο θέμα». Και μην προσβάλλεστε όταν σας στέλνουν απαντήσεις σε email δύο λέξεων χωρίς να σας ρωτούν πώς ήταν το Σαββατοκύριακό σας.

Οι διοικητές εκτιμούν τη διεκδικητικότητα, γι' αυτό να έχετε άποψη και να την παρουσιάζετε με σαφήνεια. Ξεκινήστε την τοποθέτησή σας με κάτι σαν: «Πιστεύω ... . , «Η σύστασή μου είναι ... ,» »Από τη δική μου οπτική γωνία, φαίνεται ότι ... ,» ή «Ακολουθούν οι αρχικές μου σκέψεις».

Image removed.

Η μαζορέτα/ The Cheerleader

Οι μαζορέτες είναι εκφραστικοί και τείνουν να είναι ενεργητικοί, αισιόδοξοι και ενθουσιώδεις. Όπως και οι Διοικητές, οι Cheerleaders εκτιμούν την ταχεία κίνηση και τον υψηλό στόχο, αλλά αγαπούν να χτίζουν σχέσεις και να παίζουν  το ρόλο του συνδετικού κρίκου. Η εστίασή τους στο ομαδικό πνεύμα δημιουργεί ένα περιβάλλον που είναι θετικό και διασκεδαστικό, αλλά κάποιοι μπορεί να βρουν το υψηλής ενέργειας, ομαδικό στυλ τους αποδιοργανωτικό.

Μην το παίρνετε προσωπικά αν ένας Cheerleader:

Ακυρώνει συναντήσεις την τελευταία στιγμή. Πάρτε το προβάδισμα για να επαναπρογραμματίσετε, αλλιώς θα σας ξεχάσουν καθώς κυνηγούν το επόμενο λαμπερό θέμα. Δοκιμάστε αυτό: «Καταλαβαίνω ότι το πρόγραμμά σας είναι σφιχτό, αλλά μας τελειώνει ο χρόνος για να σχεδιάσουμε το Χ. Έτσι, θα ήθελα ένα 20 λεπτο στο ημερολόγιό σας για να συνδεθούμε γι' αυτό αύριο».

Η επιπολαιότητά τους μπορεί να είναι απογοητευτική, αλλά όταν ο Cheerleader σκέφτεται ακόμα μια νέα ιδέα ή ξεφεύγει από το θέμα, κατευθύνετε τον ήπια πίσω: «Αυτό είναι συναρπαστικό. Θα το σημειώσω, ώστε να μην το χάσουμε και να μπορέσουμε να το δούμε πάλι σε καλύτερη στιγμή». Να είστε ξεκάθαροι σχετικά με το τι είναι εφικτό, συνδέοντάς το με την ικανότητα της ομάδας και τα χρονοδιαγράμματα: «Για να τηρήσουμε τις προθεσμίες μας και να διατηρήσουμε την ποιότητα της εργασίας, θα πρέπει να παραμείνουμε επικεντρωμένοι στο Χ».

Οι μαζορέτες προτιμούν να εμπνέουν και να παρακινούν παρά να παρέχουν οδηγίες βήμα προς βήμα. Όταν σας δίνεται ασαφής ανατροφοδότηση, ερευνήστε βαθύτερα: «Μπορείτε να μοιραστείτε τι θεωρούμε επιτυχία για αυτό το έργο;» Παρέχετε επιλογές, δεδομένου ότι οι Cheerleaders μερικές φορές δυσκολεύονται να καταλήξουν σε λεπτομέρειες από μόνοι τους: «Εδώ είναι μερικές ιδέες που έχω σκεφτεί. Ποια από αυτές πιστεύετε ότι ταιριάζει καλύτερα;»

Ο φροντιστής/ The Caretaker

Οι φροντιστές είναι υπομονετικοί, ακούνε προσεκτικά και φροντίζουν να αισθάνονται όλοι ότι τους βλέπουν και τους ακουν. Ενώ είναι πολύ κοινωνικοί, όπως οι Μαζορέτες, οι Φροντιστές είναι πιο συγκρατημένοι και περιποιητικοί. Θέλουν να αισθάνεστε ασφαλείς όταν εκφράζετε τις σκέψεις και τους αγωνίες σας. Ταυτόχρονα όμως, η αναποφασιστικότητά τους μπορεί να γίνει τροχοπέδη, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα με γρήγορους ρυθμούς ή υψηλά διακυβεύματα, όπου η γρήγορη δράση και η ανάληψη ρίσκου είναι ζωτικής σημασίας.

Μην το παίρνετε προσωπικά αν ένας φροντιστής:

Ελέγχει διαρκώς τις εξελίξεις. Οι φροντιστές μερικές φορές διαχειρίζονται με «ελικόπτερο» ή, ακόμη χειρότερα, σας κάνουν να αισθάνεστε ότι πρέπει να τους καθησυχάσετε αντί για το αντίθετο. Ξεκαθαρίστε με ήπιο τρόπο ότι μπορείτε να διεκπεραιώσετε τις εργασίες σας μόνοι σας χωρίς να σας περιτριγυρίζουν: «Το έχω υπό έλεγχο, αλλά σίγουρα θα σας ενημερώσω αν χρειαστώ βοήθεια».

Συγκεντρώνει εργασίες και εκτείνει έργα. Το αφεντικό σας μπορεί να πιστεύει ότι η ανάληψη του βάρους της επιπλέον εργασίας σας προφυλάσσει από το άγχος - ή είναι πεπεισμένος ότι είναι ο καταλληλότερος για να χειριστεί τα καθήκοντα. Για να ξεπεράσετε τα προβλήματα ελέγχου τους, προτείνετε μια σταδιακή μετάβαση («Ας ξεκινήσουμε με το να αναλάβω εγώ ένα μέρος του [έργου] και από εκεί και πέρα μπορούμε να προχωρήσουμε») ή προτείνετε να συνεργαστείτε αρχικά ("Τι θα λέγατε αρχικά να κάνουμε tag-team στο [έργο]; Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να δείτε την προσέγγισή μου και να βεβαιωθείτε ότι είναι σε καλό δρόμο").

Σας ανακοινώνει τα νέα την τελευταία στιγμή. Σε μια λανθασμένη προσπάθεια να διατηρήσει τα πράγματα ήρεμα και σταθερά, το αφεντικό σας μπορεί να αποκρύψει σημαντικές πληροφορίες, γι' αυτό ζητήστε τακτικά πληροφορίες για πιθανές αλλαγές: «Υπάρχουν εξελίξεις που πρέπει να γνωρίζουμε; Θα μας βοηθούσε να προγραμματίσουμε και να προσαρμοστούμε ανάλογα» ή “Το να γνωρίζω για αλλαγές εκ των προτέρων με βοηθάει να προετοιμαστώ, οπότε κάθε προειδοποίηση θα ήταν χρήσιμη”.

u

Ο ελεγκτής/ The Controller

Οι ελεγκτές ξεχωρίζουν χάρη στη σχολαστική τους προσοχή στη λεπτομέρεια, την εξάρτηση από τα δεδομένα και την προτίμησή τους να εργάζονται παρασκηνιακά για να διασφαλίζουν ότι όλα λειτουργούν ρολόι. Τείνουν να είναι σοβαροί και συγκρατημένοι ηγέτες που ανησυχούν λιγότερο για τις κοινωνικές επαφές και περισσότερο για τη βελτιστοποίηση των υφιστάμενων προτύπων, κανόνων και διαδικασιών.

Αυτό μπορεί να είναι ένα όνειρο για όσους αγαπούν τις σαφείς οδηγίες, αλλά οι Ελεγκτές μπορεί επίσης να φανούν άκαμπτοι και περιοριστικοί, ειδικά όταν απαιτούνται γρήγορες στροφές ή καινοτόμα άλματα για να παραμείνουν μπροστά.

Μην το παίρνετε προσωπικά αν ένας ελεγκτής:

Απορρίπτει τις ιδέες σας χωρίς σκέψη. Οι Ελεγκτές είναι επιφυλακτικοί απέναντι στις νέες ιδέες, επειδή τις θεωρούν ως κινδύνους που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε λάθη. Γι' αυτό διαμορφώστε τις ιδέες ως βελτιώσεις στις υπάρχουσες διαδικασίες και όχι ως καθαρές νέες αλλαγές: «[Η ιδέα] βασίζεται στο τρέχον σύστημά μας ... .» ή »Μπορούμε να πάρουμε αυτό που ήδη κάνουμε και να το κάνουμε ακόμα καλύτερο με ... .»

Απαιτεί πολλαπλές εγκρίσεις ή αναθεωρήσεις. Δεν είναι ότι δεν σας εμπιστεύονται- μάλλον, πιστεύουν ότι η ύπαρξη πολλαπλών ομάδων ματιών σημαίνει ότι τα πρότυπα θα τηρηθούν. Πριν από την έναρξη των εργασιών ρωτήστε: «Ποια είναι τα βασικά κριτήρια που αναζητάτε σε αυτό το έργο; Θέλω να βεβαιωθώ ότι θα ανταποκριθώ στις προσδοκίες σας από την αρχή». Προτείνετε μια γρήγορη συνεδρία για να εντοπίσετε έγκαιρα τυχόν προβλήματα: «Μπορούμε να ελέγξουμε πριν το οριστικοποιήσω; Θέλω να αντιμετωπίσω τυχόν ανησυχίες που μπορεί να έχετε».

Αναμένει από εσάς να είστε ειδικός σε όλα. Αν το αφεντικό σας σας υπερφορτώνει με πυκνές πληροφορίες ή πολύπλοκη τεκμηρίωση, γυρίστε το πίσω και ζητήστε καθοδήγηση σε ό,τι είναι πιο κρίσιμο: «Εκτιμώ όλες τις λεπτομέρειες. Ποια θα λέγατε ότι είναι τα βασικά σημεία στα οποία θα πρέπει να δώσω προτεραιότητα για να διασφαλίσω ότι είμαστε συμβατοί;».

Μπορεί να μη σας αρέσει πάντα ή να μη συμφωνείτε με την προσέγγιση του προϊσταμένου σας -αυτό είναι φυσιολογικό- αλλά αν έρθει ένα σημείο όπου οι ενέργειές του γίνονται ενοχλητικές για εσάς ή τους άλλους, δεν αρκεί να πείτε: «Α, έτσι είναι αυτοί!». Σε τελική ανάλυση, το προσωπικό στυλ δεν δίνει σε κανέναν το ελεύθερο να είναι απρεπής. Το κλειδί είναι να παραμείνετε ευέλικτοι και παρατηρητικοί, προσαρμόζοντας τις στρατηγικές σας καθώς μαθαίνετε περισσότερα για τις προτιμήσεις και τις συμπεριφορές του αφεντικού σας. Γιατί ακόμα και αν οι σχέσεις σας είναι ισχυρές, μπορούν πάντα να γίνουν καλύτερες.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ