Η βενζίνη με μόλυβδο δεν χρησιμοποιείται πλέον σε καμιά χώρα του κόσμου, ανακοίνωσε χθες το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το περιβάλλον (PNUE), χαιρετίζοντας ένα "μείζον βήμα" που θα επιτρέψει να σώζονται κάθε χρόνο περισσότερο από 1,2 εκατομμύριο ζωές και να εξοικονομούνται περισσότερα από 2,4 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Σχεδόν έναν αιώνα μετά τις πρώτες προειδοποιήσεις για τις τοξικές συνέπειες της βενζίνης με μόλυβδο, η Αλγερία, η τελευταία χώρα που χρησιμοποιούσε αυτό το καύσιμο, εξάντλησε τα αποθέματά της τον περασμένο μήνα, δήλωσε το PNUE.
"Η επιτυχής εφαρμογή της απαγόρευσης της μολυβδούχου βενζίνης συνιστά ορόσημο για την υγεία στον κόσμο και για το περιβάλλον μας", χαιρέτισε η 'Ινγκερ 'Αντερσεν, εκτελεστική διευθύντρια του PNUE, του οποίου η έδρα βρίσκεται στην πρωτεύουσα της Κένυας, Ναϊρόμπι.
Η εξάλειψη αυτού του καυσίμου σηματοδοτεί "το τέλος μιας τοξικής εποχής", υπογράμμισε η Ταντίλε Σινιαβάνχου, αρμόδια για την Αφρική των εκστρατειών της Greenpeace για το κλίμα και την ενέργεια.
"Αυτό δείχνει σαφώς ότι αν μπορούμε να εξαλείψουμε σταδιακά ένα από τα πιο επικίνδυνα ρυπογόνα καύσιμα του 20ου αιώνα, μπορούμε να εξαλείψουμε απολύτως όλα τα ορυκτά καύσιμα", πρόσθεσε.
Πριν από ακόμη 20 χρόνια, περισσότερες από εκατό χώρες συνέχιζαν να χρησιμοποιούν τη μολυβδούχο βενζίνη, παρά τις επιστημονικές μελέτες που την ενοχοποιούσαν ως αιτία πρόωρων θανάτων, καταστροφικών συνεπειών για την υγεία και τη ρύπανση του αέρα και των εδαφών.
Η πρώτη προειδοποίηση έγινε το 1924, όταν δεκάδες εργαζόμενοι νοσηλεύτηκαν και πέντε δηλώθηκαν νεκροί μετά τους σπασμούς που εκδήλωσαν μέσα σε διυλιστήριο του Νιου Τζέρσεϊ, στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, μέχρι τη δεκαετία του 1970, σχεδόν όλες οι βενζίνες που πωλούνταν παγκοσμίως περιείχαν μόλυβδο.
Όταν το PNUE ξεκίνησε την εκστρατεία του το 2002, αρκετές μεγάλες δυνάμεις, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ινδία, είχαν ήδη σταματήσει να χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο. Ωστόσο η βενζίνη με μόλυβδο συνέχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στις χώρες χαμηλού εισοδήματος.
Το 2016, αφότου η Βόρεια Κορέα, η Μιανμάρ και το Αφγανιστάν σταμάτησαν να πωλούν βενζίνη με μόλυβδο, μόλις μια χούφτα χώρες εκμεταλλεύονταν ακόμη πρατήρια βενζίνης προμηθεύοντας αυτό το καύσιμο. Η Αλγερία τελικά ακολούθησε το Ιράκ και την Υεμένη που συγκαταλέγονταν στις τελευταίες χώρες που σταμάτησαν τη χρήση της.