Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων έχει φτάσει στην μεγαλύτερη μέση ηλικία του εδώ και σχεδόν 15 χρόνια, παρά την αυξανόμενη πίεση στους πλοιοκτήτες να παραγγείλουν νέα, πιο πράσινα πλοία και να βοηθήσουν στην απεξάρτηση του παγκόσμιου εμπορίου από τον άνθρακα.
.
Οι ναυλομεσίτες, που συμβουλεύουν τους ιδιοκτήτες για τη ναυπηγική βιομηχανία, είπαν ότι ο κλάδος διστάζει να παραγγείλει νέα πλοία που λειτουργούν με πιο οικολογικά καύσιμα, εν μέσω αβεβαιότητας σχετικά με τη διαθεσιμότητα αυτών των ενεργειακών πόρων.
Ταυτόχρονα, οι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν από την αυξανόμενη ζήτηση για μεταχειρισμένα πλοία από τους φορείς εκμετάλλευσης ενός «σκιώδους στόλου» που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο παρότι υπόκειται σε κυρώσεις, πράγμα που σημαίνει ότι πολλά πλοία που ανήκουν σε σωρούς σκραπ εξακολουθούν να πλέουν.
Ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου έφτασε τα 13,7 χρόνια το Δεκέμβριο, ο παλαιότερος από το 2009, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η ναυπηγική εταιρεία Clarksons και κοινοποιήθηκαν στους Financial Times. Τα δεδομένα δεν περιλαμβάνουν μικρά πλοία με όγκο μικρότερο από 5.000 μεικτούς τόνους.
Ο στόλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έφτασε τα 14,3 χρόνια στα τέλη του περασμένου έτους, το υψηλότερο νούμερο από τότε που η Clarksons άρχισε να συλλέγει δεδομένα το 1993. Ο μέσος όρος ηλικίας των δεξαμενόπλοιων, που μεταφέρουν πετρέλαιο και άλλα υγρά καύσιμα, έφτασε στο ανώτατο όριο δύο δεκαετιών των 12,9 ετών.
Ο Ρίτσαρντ Μάθιους, διευθυντής έρευνας στη ναυπηγική εταιρεία Gibson, δήλωσε ότι «δεν έχουμε δει σχεδόν κανένα τάνκερ να διαλύεται» από την εισβολή στην Ουκρανία, η οποία ώθησε τις δυτικές κυβερνήσεις να επιβάλουν περιορισμούς στο εμπόριο ρωσικών αγαθών. Ένας σκιώδης στόλος εταιρειών με αδιαφανή ιδιοκτησία έχει δημιουργηθεί για να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, αγοράζοντας παλαιότερα και φθηνότερα δεξαμενόπλοια, τα οποία οι μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών τα δίδουν για διάλυση μετά από 15 χρόνια φθοράς.
Η αγοραία αξία ενός δεξαμενόπλοιου Aframax 15 ετών, του μεσαίου τύπου που χρησιμοποιείται συχνά για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, έχει αυξηθεί κατά 129% στα 40 εκατομμύρια δολάρια από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Gibson. Η τιμή αγοράς για την πώληση πλοίων Aframax για παλιοσίδερα, εν τω μεταξύ, έχει αυξηθεί μόλις 40% στα 9,2 εκατομμύρια δολάρια.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες μπορεί επίσης να είναι απρόθυμες να παραγγείλουν νέα πλοία λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με την πράσινη ρύθμιση και τα εναλλακτικά καύσιμα, δήλωσε ο Stephen Gordon, διευθυντής ερευνών στην Clarksons. Έχει προταθεί μια σειρά εναλλακτικών λύσεων για τα ορυκτά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης της αμμωνίας και της πράσινης μεθανόλης, αν και αυτοί οι πόροι παραμένουν σπάνιοι.
Ο στόλος των πλοίων γερνά παρά την αυξανόμενη πίεση από τις ρυθμιστικές αρχές και τους πελάτες για απαλλαγή από τον άνθρακα. Αυτό το καλοκαίρι, διπλωμάτες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού του ΟΗΕ έθεσαν στόχο για τη ναυτιλία, η οποία παραδίδει περίπου το 90% των παγκόσμιων εμπορευόμενων αγαθών, να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές «έως ή περίπου» το 2050.
Ωστόσο, δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει σε οικονομικά μέτρα, όπως η εισφορά άνθρακα, που θα μειώσει το τρέχον χάσμα τιμών μεταξύ των ορυκτών καυσίμων και των πιο ακριβών πράσινων καυσίμων.