Οι μάρκες μόδας με εξαιρετικά γρήγορο κύκλο εργασιών των προϊόντων τους, όπως η κινεζική Shein, θα πρέπει να υπόκεινται σε πρόστιμα ύψους έως και 50% της τιμής πώλησης των ενδυμάτων τους για να αντισταθμίσουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, πρότειναν σε ένα νέο νομοσχέδιο Γάλλοι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας.
.
Οι βουλευτές λένε ότι οι μάρκες γρήγορης μόδας, αντί να ανανεώνουν τις συλλογές τους τέσσερις φορές το χρόνο όπως οι παραδοσιακές μάρκες ένδυσης, προσφέρουν χιλιάδες νέα προϊόντα την ημέρα, προτρέποντας τον καταναλωτή σε υπερβολικές δαπάνες και περιττή ρύπανση.
«Αυτή η εξέλιξη του τομέα της ένδυσης προς την εφήμερη μόδα, που συνδυάζει αυξημένο όγκο και χαμηλές τιμές, επηρεάζει τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών δημιουργώντας αγοραστικές συνήθειες και μια συνεχή ανάγκη για ανανέωση, η οποία δεν είναι χωρίς περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις», αναφέρεται στο νομοσχέδιο.
Το νομοσχέδιο ξεχώρισε την κινεζική εταιρεία έτοιμων ενδυμάτων Shein, λέγοντας ότι κατά μέσο όρο παρουσιάζει περισσότερα από 7.200 νέα μοντέλα ενδυμάτων την ημέρα και θέτει στη διάθεση των καταναλωτών περισσότερα από 470.000 διαφορετικά προϊόντα.
Για να αντισταθμιστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της υπερταχείας μόδας, οι βουλευτές προτείνουν κυρώσεις έως και 10 ευρώ ανά πωλούμενο είδος ή έως και το 50% της τιμής πώλησης, έως το 2030.
Η Shein, σε δήλωσή της στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων AFP, δήλωσε ότι ακολουθεί «τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές όσον αφορά τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική δέσμευση».
Μετά από συζήτηση σε κοινοβουλευτική επιτροπή, το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στο κοινοβούλιο το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου.
Ο Γάλλος υπουργός Περιβάλλοντος Christophe Bechu ανέφερε τη Δευτέρα ότι μετά από συνάντηση με παράγοντες του κλάδου, ακτιβιστές και ερευνητές, το υπουργείο του σχεδιάζει διάφορα μέτρα για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της μόδας.
Είπε ότι η Γαλλία σχεδιάζει την απαγόρευση της διαφήμισης από τις εταιρείες υπερταχείας μόδας και την εισαγωγή ενός συστήματος οικονομικών κινήτρων ώστε αυτή να γίνει ακριβότερη, ενώ η βιώσιμη μόδα θα γίνει φθηνότερη.
Η δημοτικότητα των εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου γρήγορης μόδας όπως η Shein και η Temu έχει διαταράξει τον τομέα του λιανικού εμπορίου. Η Shein αξιοποιεί ένα δίκτυο προμηθευτών που εδρεύουν κυρίως στην Κίνα, αντιστρατεύεται τις παραδοσιακές τάσεις της παραγωγής, δεχόμενη μικρές αρχικές παραγγελίες και στη συνέχεια επεκτεινόμενη ανάλογα με τη ζήτηση.
Η εξαιρετικά ευέλικτη αλυσίδα εφοδιασμού επέτρεψε στη Shein να δημιουργήσει ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο από τους καθιερωμένους παίκτες γρήγορης μόδας, όπως η Zara και η H&M, οι οποίοι πρωτοστάτησαν σε συντομότερα χρονοδιαγράμματα παραγωγής, αλλά εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην πρόβλεψη των προτιμήσεων των αγοραστών.
Με πληροφορίες από Reuters