Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή» και την προσθήκη αρκετών σχολίων, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες, σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
.
Μέσα από το νομοσχέδιο αποτυπώνονται οι κλιματικοί στόχοι του 2030 και 2040, όπως και αυτοί για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, οι οποίοι πλέον αποκτούν δεσμευτικό χαρακτήρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, λόγω των τελευταίων εξελίξεων που έφεραν την ενεργειακή κρίση κάποιες από τις απαγορεύσεις αναμένεται να λάβουν χρονική παράταση, όπως είναι η απαγόρευση των καυστήρων πετρελαίου και των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Πιο συγκεκριμένα, η απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης για όπου υπάρχει επαρκές δίκτυο αερίου, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το 2024-2025, αντί για το 2023 που υπαγόρευε το αρχικό κείμενο. Για το 2032 αντί για το 2030 αναμένεται να παραταθεί και η η απαγόρευση χρήσης των καυστήρων πετρελαίου.
Παράταση αναμένεται να λάβει και η απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς μετά από αρκετές αντιδράσεις φαίνεται η κυβένρηση να την τοποθετεί από το 2035 και όχι από το 2030 που υπαγόρευε το αρχικό κείμενο.
Το ίδιο αναμένεται να γίνει και για την υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Έτσι, αντί η υποχρέωση αυτή να τεθεί σε ισχύ από το 2023, είναι πιθανόν να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από το 2025.
Αναφορικά με την απολιγνιτοποίηση, ο νόμος την τοποθετεί το 2025 από το 2023 και θα επαναξεταστεί και η χρήση του πετρελαίου στην ηλεκτροπαραγωγή των νησιών από το 2030.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο νόμος δεν περιλαμβάνει μεταβολές στους κλιματικούς στόχους καθώς παραμένει σε ισχύ ο μακροπρόθεσμος στόχος για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, με πρώτο ενδιάμεσο στόχο το έτος 2030 όπου θα πρέπει να επιτευχθεί μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % σε σύγκριση με τα επίπεδα του έτους 1990 και δεύτερο ενδιάμεσο στόχο το έτος 2040, όπου τίθεται ο περιορισμός των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 80%.