Μόνιμη θέση στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα φαίνεται να κατοχυρώνουν οι νέες τεχνολογίες στις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες παρότι έχουν αναγνωρίσει την αξία τους βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Προκειμένου να ακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και να τις εκμεταλλευτούν προς όφελός τους, οι εταιρείες οφείλουν αφενός να εστιάσουν στην καινοτομία, αφετέρου να είναι πιο ευέλικτες, αποδοτικές και αποφασιστικές εν μέσω των συνεχών μεταβολών.
.
Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα της έρευνας «Digital Transformation in Greece 2023/2024», που εκπόνησε το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital και βασίζεται στις απόψεις 100 διοικητικών στελεχών από μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις στη χώρα. Σύμφωνα με το σύνολο των απαντήσεων, οι τρεις σημαντικότεροι παράγοντες για την επιτυχία μιας επιχείρησης το 2023 ήταν η προσαρμοστικότητα, η καινοτομία και η ευκινησία.
Μεταξύ άλλων, προκύπτει ότι το 74% των διευθυντών χρησιμοποιεί εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, ιδίως για να επιταχύνει τη δουλειά του ή για να εμπνευστεί νέες ιδέες. Μόλις το 2% των ερωτηθέντων θεωρεί την τεχνητή νοημοσύνη τρομακτική ή ότι απειλεί να πάρει τη θέση του. Μάλιστα, οι απαντήσεις αυτές δόθηκαν παρότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δίσταζαν ανέκαθεν να υιοθετήσουν νέα εργαλεία και τεχνολογίες, προτού «δοκιμαστούν» επαρκώς.
Παρά τη βελτίωση της εικόνας των επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, λιγότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (το 43%) θεωρούν ότι το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τους κατανοεί καλά τις ψηφιακές τάσεις και τεχνολογίες. Επίσης, πολλά στελέχη μεταφέρουν ότι δεν έχουν ένα δ.σ. με το κατάλληλο όραμα ή κάποιον ειδικό ρόλο που να ηγείται των προσπαθειών μετασχηματισμού. Μάλιστα, επτά στις 10 εταιρείες δεν διαθέτουν ρόλο επικεφαλής καινοτομίας (CIO). Βέβαια, θετικό είναι ότι οι μάνατζερ θέλουν το νέο έτος να δώσουν προτεραιότητα στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους σε ό,τι αφορά τις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη/μηχανική εκμάθηση και τα Big Data Analytics θεωρούνται οι δύο σημαντικότερες τεχνολογίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Βέβαια, πάνω από τρεις στις 10 επιχειρήσεις δεν έχουν θεσπίσει μία ξεκάθαρη διαδικασία αξιολόγησης της στρατηγικής ψηφιακού μετασχηματισμού.
Σημειώνεται πως οι επιχειρήσεις θεωρούν πως οι τρεις στους τέσσερις τρόπους προώθησης της καινοτομίας προέρχονται από το εσωτερικό του οργανισμού (προγράμματα ανάπτυξης ιδεών από τους εργαζομένους, εσωτερικά εργαστήρια, τμήματα καινοτομίας). Ακολουθούν οι συνεργασίες με startups και την ακαδημαϊκή κοινότητα που είναι εξωτερικοί παράγοντες.
Σύμφωνα πάντοτε με την έρευνα, το 30% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι δεξιότητες που σχετίζονται με την καινοτομία θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα για τους υπαλλήλους τους. Στη δεύτερη θέση έρχονται οι δεξιότητες που συνδέονται με την παραγωγικότητα. Επίσης, τουλάχιστον ένας στους δύο (53%) από αυτούς που ρωτήθηκαν θεωρεί ότι η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού είναι υψηλότερη προτεραιότητα από την ψηφιοποίηση λειτουργιών.
Τέλος, ανησυχία εκφράζουν οι επιχειρήσεις σε ό,τι αφορά τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού με τις κατάλληλες δεξιότητες. Όσοι ερωτήθηκαν θεωρούν ότι πρόκειται για τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα ρίσκου για την ανάπτυξη μιας εταιρείας τα επόμενα 5-10 χρόνια, μετά την οικονομική αστάθεια.
Πώς πρέπει να κινηθούν οι εταιρείες το νέο έτος;
Σύμφωνα με τη μελέτη του Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital, οι εταιρείες θα πρέπει να εστιάσουν τώρα στην ενίσχυση της προσαρμοστικότητάς τους, με βασικά χαρακτηριστικά την αξιοποίηση της τεχνολογίας, την ανθρωποκεντρικότητα, την επιδραστικότητα και την καινοτομία.
Επίσης, κρίσιμης σημασίας είναι να αναγνωρίσουν τη σημασία της συνεχούς μάθησης (upskilling), με κάθε εταιρεία να παρέχει πολλές ευκαιρίες στους εργαζομένους να βελτιώνουν τις δεξιότητές τους και να ενημερώνονται για τις τελευταίες εξελίξεις στην τεχνολογία. Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις του μέλλοντος πρέπει να χαρακτηρίζονται από προσαρμοστικότητα, ευελιξία και καινοτομία, σημειώνει η μελέτη.
Τέλος, καθοριστικής σημασίας είναι για κάθε επιχείρηση να αυξάνει το αποτύπωμά της και μέσω της καινοτομίας να μπορεί να παραχθεί αξία για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, τους εργαζομένους και το οικοσύστημα συνολικά.
Πηγή: Moneyreview.gr