Η οδηγία για την υποβολή εκθέσεων εταιρικής βιωσιμότητας (CSRD) τέθηκε σε ισχύ στις 5 Ιανουαρίου 2023, φέρνοντας επανάσταση στο τοπίο της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης στην Ευρώπη.
.
Σημαντικό βήμα προς τη διαφάνεια, το CSRD υποχρεώνει τις εταιρείες να κοινοποιούν δημοσίως τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις τους, και οι γνωστοποιήσεις αυτές πρέπει να υπόκεινται σε διαδικασία διασφάλισης.
Για να διασφαλιστεί η ομοιογένεια στην ESG πληροφόρηση, η Επιτροπή της ΕΕ ανέθεσε στην Ευρωπαϊκή Συμβουλευτική Ομάδα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (EFRAG) να διαμορφώσει ένα σύνολο υποχρεωτικών προτύπων γνωστοποίησης. Ονομάζονται Ευρωπαϊκά Πρότυπα Απολογισμού Βιωσιμότητας (ESRS) και καταρτίστηκαν με στόχο την προώθηση συνεκτικών πρακτικών υποβολής εκθέσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Τα πρότυπα αυτά περιλαμβάνουν συγκεκριμένες απαιτήσεις γνωστοποίησης που καλύπτουν 12 θέματα ESG, τα οποία κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις ομάδες. Τα οριζόντια πρότυπα, για παράδειγμα, υπαγορεύουν γενικές απαιτήσεις που εφαρμόζονται σε όλα τα θέματα που περιγράφονται από το CSRD. Επιπλέον, υπάρχουν τα πρότυπα ESG, τα οποία ενίοτε αναφέρονται ως κλαδικά ή επίκαιρα πρότυπα. Αυτές αφορούν περιβαλλοντικές, κοινωνικές και διοικητικές πτυχές. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτά τα συνδυασμένα πρότυπα περιλαμβάνουν περίπου 1200 σημεία δεδομένων για την υποβολή εκθέσεων. Ωστόσο, αναμένεται ακόμη ένας επίσημος πλήρης κατάλογος.
Στις 31 Ιουλίου 2023, το ESRS υπέστη επίσημη ενημέρωση. Τα αναθεωρημένα πρότυπα, διατηρώντας τη θεμελιώδη δομή τους, εισήγαγαν αξιοσημείωτες τροποποιήσεις, ορισμένες από τις οποίες αιφνιδίασαν τον κλάδο. Συγκεκριμένα, στους τομείς της ουσιαστικότητας, των σταδιακών εισαγωγών και των εθελοντικών γνωστοποιήσεων παρατηρήθηκαν μετασχηματιστικές τροποποιήσεις.
Μια μνημειώδης αλλαγή συνέβη στο πεδίο της υλικότητας. Από το προσχέδιο του Ιουνίου, όλα τα ESRS, με τις μοναδικές εξαιρέσεις των ESRS 1 και 2, ήταν πλέον εκτεθειμένα σε αξιολογήσεις ουσιαστικότητας, οι οποίες περιλάμβαναν δείκτες που συνδέονται με άλλες νομοθεσίες της ΕΕ. Τα ESRS 1 και 2, που είναι θεμελιώδη, απαλλάχθηκαν από τις αξιολογήσεις ουσιαστικότητας. Οι εταιρείες δεν ήταν υποχρεωμένες να αιτιολογήσουν το μη ουσιώδες ενός ESRS, αλλά είχαν τη δυνατότητα να διευκρινίσουν τους λόγους τους.
Στο τελευταίο ESRS παρατηρήθηκαν παρόμοιες μεταβολές. Εάν, για παράδειγμα, το κλίμα κρίνεται ως μη ουσιώδες, η εταιρεία πρέπει να παράσχει λεπτομερή αιτιολογία. Εάν ένας δείκτης που σχετίζεται με άλλες νομοθεσίες της ΕΕ κριθεί μη ουσιώδης, η εταιρεία υποχρεούται να επισημάνει ρητά το εν λόγω σημείο δεδομένων ως "μη ουσιώδες".
Οι απαιτήσεις σταδιακής εισαγωγής του ESRS υπέστησαν επίσης σημαντικές αλλαγές, ιδίως όταν γίνεται διαχωρισμός μεταξύ όλων των εταιρειών και εκείνων με εργατικό δυναμικό κάτω των 750 ατόμων.
Οι βασικές διακρίσεις και οι σταδιακές αλλαγές από το σχέδιο του Ιουνίου διατηρήθηκαν στην τελευταία έκδοση, με μικρές βελτιώσεις που εξασφαλίζουν σαφέστερη χρηματοοικονομική πληροφόρηση.
Τέλος, για να αμβλυνθούν οι περιπλοκές της υποβολής εκθέσεων, το τελευταίο ESRS εισήγαγε μια αύξηση των εθελοντικών σημείων δεδομένων. Πολλές υποχρεωτικές απαιτήσεις δημοσιοποίησης μετατράπηκαν σε προαιρετικές, γεγονός που σηματοδοτεί σημαντική μετατόπιση σε σχέση με το σχέδιο του Ιουνίου.