Στον διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο της χρηματοδότησης, η χρηματοοικονομική τεχνολογία φέρνει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι επενδυτές αντιλαμβάνονται την αξία, όχι μόνο από την άποψη των χρηματοοικονομικών αποδόσεων, αλλά και από την άποψη των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και διακυβερνητικών επιπτώσεων (ESG). Ωστόσο, η πρόκληση έγκειται στη μετατροπή των ακατέργαστων δεδομένων ESG σε ουσιαστικές αφηγήσεις.
.
Το κύριο ζήτημα είναι απλό: οι αριθμοί, στην ακατέργαστη μορφή τους, στερούνται προσωπικής σύνδεσης και είναι συχνά δύσκολο να συσχετιστούν. Για παράδειγμα, εάν μια έκθεση ESG αναφέρει ότι μια εταιρεία μείωσε το αποτύπωμα άνθρακα κατά 20% σε ένα έτος, αυτό μπορεί να θεωρηθεί μια απλή στατιστική. Η βαθύτερη ιστορία πίσω από τις προσπάθειες της εταιρείας, οι στρατηγικές που εφάρμοσε και ο απτός αντίκτυπος αυτής της μείωσης κατά 20% στο περιβάλλον παραμένει άγνωστη.
Οι προκλήσεις βρίσκονται:
- Στην πολυπλοκότητα των μετρήσεων ESG: Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές επενδυτικές μετρήσεις, όπως οι δείκτες P/E ή οι μερισματικές αποδόσεις, τα δεδομένα ESG περιλαμβάνουν πληθώρα πτυχών. Κυμαίνεται από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τη χρήση νερού μέχρι την ποικιλομορφία στο χώρο εργασίας και τις δομές διακυβέρνησης.
- Στην έλλειψη τυποποίησης: Διαφορετικές εταιρείες και τομείς ενδέχεται να μετρούν και να αναφέρουν με διαφορετικό τρόπο τις μετρήσεις ESG, οδηγώντας σε σύγχυση και ασυνέπεια τους επενδυτές.
- Στο περιορισμένο πλαίσιο: Ένα μεμονωμένο σημείο δεδομένων, όπως η αύξηση κατά 30% των κοινοτικών πρωτοβουλιών μιας εταιρείας, μπορεί να έχει μικρή σημασία χωρίς πλαίσιο. Είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουμε γιατί είναι σημαντική και τι αντίκτυπο έχει στην πράξη.
- Στη συναισθηματική αποσύνδεση: Οι αριθμοί από μόνοι τους δεν προκαλούν συναισθήματα. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι σχεδιασμένος να κατανοεί και να θυμάται ιστορίες, όχι μεμονωμένα στατιστικά στοιχεία.
Ως παράδειγμα από την πραγματική ζωή, ας πάρουμε την περίπτωση της Patagonia, της μάρκας ενδυμάτων εξωτερικού χώρου.
Αντί να δηλώνουν απλώς ότι δωρίζουν ένα ορισμένο ποσοστό των κερδών τους σε περιβαλλοντικούς σκοπούς, προχωρούν και πέρα από αυτό. Μέσω των καναλιών μάρκετινγκ και επικοινωνίας τους, μοιράζονται ιστορίες για τα οικοσυστήματα που έχουν προστατεύσει, τις κοινότητες που έχουν ενδυναμώσει και τα απτά αποτελέσματα των συνεισφορών τους.
Για να μετατρέψουν αποτελεσματικά τα δεδομένα ESG σε συναρπαστικές αφηγήσεις, οι πλατφόρμες fintech και οι επαγγελματίες θα πρέπει να υιοθετήσουν μια πολύπλευρη προσέγγιση:
- Εξανθρωπισμός των δεδομένων: Πίσω από κάθε μετρική ESG κρύβεται μια ανθρώπινη ή περιβαλλοντική ιστορία. Για παράδειγμα, αντί να δηλώνεται απλώς ότι μια εταιρεία έχει επιτύχει 50% ισοτιμία των φύλων σε ηγετικούς ρόλους, είναι σημαντικό να αναδεικνύονται οι ιστορίες των γυναικών που έχουν επιτύχει, οι πρωτοβουλίες της εταιρείας για την προώθηση της πολυμορφίας και ο ευρύτερος αντίκτυπος αυτής της πολυμορφίας στη λήψη αποφάσεων και την καινοτομία.
- Χρήση εργαλείων οπτικοποίησης: Τα Infographics, τα διαδραστικά dashboards και τα κινούμενα διαγράμματα μπορούν να δώσουν ζωή στα δεδομένα. Παρέχουν άμεσο πλαίσιο, συγκρίσεις και τάσεις, διευκολύνοντας τους επενδυτές να κατανοήσουν και να αντιληφθούν τις πληροφορίες.
- Τυποποίηση της υποβολής εκθέσεων: Με την υιοθέτηση παγκοσμίως αναγνωρισμένων προτύπων υποβολής εκθέσεων ESG, όπως η Παγκόσμια Πρωτοβουλία για την υποβολή εκθέσεων (GRI) ή οι κατευθυντήριες γραμμές του Συμβουλίου Λογιστικών Προτύπων Βιωσιμότητας (SASB), τα παρουσιαζόμενα δεδομένα μπορούν να αποκτήσουν συνοχή και αξιοπιστία.
- Εκπαίδευση και δέσμευση: Η διοργάνωση διαδικτυακών σεμιναρίων, η δημιουργία επεξηγηματικών βίντεο ή η σύνταξη διεισδυτικών άρθρων μπορεί να βοηθήσει τους επενδυτές να κατανοήσουν τις περιπλοκές των μετρήσεων ESG και τις επιπτώσεις τους.
Ακολουθούν μερικά παραδείγματα από την πραγματική ζωή για να ζωντανέψουν αυτές οι ιδέες:
Διαδραστικές κάρτες αποτελεσμάτων ESG: Φανταστείτε μια πλατφόρμα fintech που προσφέρει διαδραστικές κάρτες αποτελεσμάτων ESG, επιτρέποντας στους χρήστες να εμβαθύνουν σε κάθε μετρική, να τη συγκρίνουν με τις αντίστοιχες του κλάδου και να παρακολουθούν οπτικά την πρόοδο της εταιρείας σε θέματα ESG με την πάροδο των ετών.
Για παράδειγμα, ένας επενδυτής που ενδιαφέρεται για μια τεχνολογική εταιρεία μπορεί να κάνει κλικ στο σκορ "ουδετερότητας άνθρακα" και να έχει πρόσβαση σε μια ανάλυση των έργων αντιστάθμισης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, συνοδευόμενη από βίντεο ή εικόνες που παρουσιάζουν τις προσπάθειες αναδάσωσης ή τις εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μαρτυρίες επενδυτών: Η προβολή μαρτυριών επενδυτών μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο. Για παράδειγμα, ένα βίντεο με μαρτυρίες θα μπορούσε να περιλαμβάνει έναν επενδυτή που εξηγεί γιατί επέλεξε να επενδύσει σε ένα συγκεκριμένο πράσινο ομόλογο ή ένα ETF με επίκεντρο το ESG, μοιράζεται τις προσωπικές του πεποιθήσεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή ή την κοινωνική δικαιοσύνη και τις συνδέει με τις επενδυτικές του επιλογές.
Εκθέσεις με βάση την αφήγηση: Αντί να παρουσιάζετε μια γενική έκθεση ESG, οραματιστείτε μια μορφή όπου κάθε μέτρηση εισάγεται με μια πραγματική ιστορία ή μελέτη περίπτωσης. Για παράδειγμα, στην ενότητα "Κοινωνικές πρωτοβουλίες", πριν από την παρουσίαση των αριθμών για τις κοινοτικές επενδύσεις, θα μπορούσε να υπάρχει μια συγκινητική ιστορία ενός μέλους της κοινότητας του οποίου η ζωή επηρεάστηκε θετικά από τις πρωτοβουλίες της εταιρείας.