Βλέπουμε πρόσωπο με πρόσωπο τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στον τομέα μας – καμιά φορά, και με τη μεγαλύτερη επιρροή στον πλανήτη. Πληρωνόμαστε για να μαθαίνουμε –και να μοιραζόμαστε μαζί σας– τις πιο χρήσιμες συμβουλές. Το 2021, οι συνεντεύξεις με ηγετικές φυσιογνωμίες του επιχειρηματικού κόσμου μάς έφεραν κοντά στους κορυφαίους εργοδότες των ΗΠΑ, σε μια περίπλοκη, αβέβαιη –μα αξέχαστη– χρονιά.
Ακολουθούν πέντε συμβουλές από ισάριθμους δημιουργικούς και εξέχοντες leaders του επιχειρείν: πρακτικά μαθήματα για την έναρξη ή ανάπτυξη κάθε εταιρείας από το 2022 και μετά – εξίσου χρήσιμα είτε σε εποχή ύφεσης είτε σε εποχή ανάκαμψης.
Μην αφήνετε να πάει χαμένη μία κρίση
Τον Μάρτιο του 2020 μαζί με την covid-19 ήρθαν και τα lockdown ανά την υφήλιο. Οι Αμερικανοί βρέθηκαν ντυμένοι με τα καλά τους, μα δεν είχαν πού να πάνε. Η Jennifer Hyman, συνιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος του "κολοσσού" μόδας Rent The Runway, είδε την επιχείρησή της να "βαλτώνει", καθώς οι πελάτες απομακρύνονταν. Το τμήμα των special events, το οποίο ενοικίαζε φορέματα για μεγάλες εκδηλώσεις και γκαλά, έπαψε τη λειτουργία του. Οι συνδρομητές, που αποτελούσαν περίπου το 75% της εμπορικής δραστηριότητας της Rent the Runway (απολαμβάνοντας τις υπηρεσίες για το "επαγγελματικό" τους ντύσιμο), κατάργησαν ή ανέστειλαν μαζικά τους λογαριασμούς τους. Μέχρι τον Μάιο του 2020, μόλις το 30% των συνδρομητών παρέμενε ενεργό.
Ήταν δύσκολο, αλλά η Hyman εκμεταλλεύτηκε το "πάγωμα" της εταιρείας της για να προχωρήσει σε αναβαθμίσεις που δεν θα μπορούσαν να γίνουν όσο το Rent The Runway "είχε πατημένο τέρμα το γκάζι". "Δεν θα αφήναμε το 2020 να πάει χαμένο. Η πανδημία ήταν τρομερό γεγονός, αλλά και μια ευκαιρία να γίνουμε δημιουργικοί", δήλωσε η Hyman στο Forbes τον Ιούνιο. "Βλέποντας τα πράγματα από τη θετική τους πλευρά, δεν θα είχαμε ποτέ την ευκαιρία να κάνουμε αλλαγές στη λειτουργία μας όσο βρισκόμασταν σε φάση ραγδαίας ανάπτυξης".
Με το "σκάφος της προσωρινά προσγειωμένο", η Hyman αναδιαμόρφωσε το μοντέλο τιμολόγησης της Rent The Runway, ενώ αναβάθμισε και αυτοματοποίησε τις μονάδες της σε Νιου Τζέρσεϊ και Τέξας. Επένδυσε στην τεχνητή νοημοσύνη, στις ασύρματες ετικέτες αναγνώρισης και στη ρομποτική και πέτυχε καλύτερα αποτελέσματα στη διαλογή και αποστολή των προϊόντων της. Χάρη στις αναβαθμίσεις αυτές, η Rent the Runway απέφυγε τη δημιουργία ενός τρίτου –και δαπανηρού– κόμβου διανομής, και έθεσε τις βάσεις για μελλοντική ανάπτυξη.
Έτσι, η Rent The Runway βρέθηκε γρήγορα σε τροχιά ολικής επαναφοράς την περασμένη άνοιξη, όταν η εμβολιαστική εκστρατεία επέτρεψε στην κοινωνία και στις οικονομικές δραστηριότητες να ανοίξουν πάλι. Από τον Οκτώβριο, η Rent The Runway διαπραγματεύεται στον Nasdaq.
Στόχος, εστίαση, εξειδίκευση
Για να χτίσει το μουσικό του superstreamer, ο CEO της Spotify, Daniel Ek, έπρεπε να σχεδιάσει μια καλαίσθητη τεχνολογία που να προσφέρει στους ακροατές μια ανώτερη εμπειρία από την πειρατεία. Και έπρεπε να πείσει τόσο τους μουσικούς όσο και τις δισκογραφικές εταιρείες ότι το μέλλον της μουσικής δεν είναι η ιδιοκτησία, αλλά το online streaming.
Και τα κατάφερε. Στην πορεία, δημιούργησε μια μεγάλη περιουσία για τον εαυτό του και τους αρχικούς χρηματοδότες του και αναζωογόνησε τη μουσική βιομηχανία που κατέρρεε.
Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι το Spotify διατήρησε τα πρωτεία του ακόμη και όταν μια τριάδα κολοσσών αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων –Apple, Alphabet, Amazon– λάνσαραν ανταγωνιστικά προϊόντα. Πώς; Το Spotify είναι επικεντρωμένο εμμονικά στον ψηφιακό ήχο. "Είμαστε εξαιρετικά καλοί στο να λέμε πολλά "όχι”", δήλωσε ο Ek στο Forbes τον Οκτώβριο. "Σε ό,τι κάνουμε, κοιτάμε την αποστολή μας και λέμε: "Βοηθάει αυτό στην προώθησή της;". Αν η απάντηση είναι ναι, θα το εξετάσουμε. Έχουμε μια μοναδική άποψη για το τι πρέπει να γίνει".
Ο Ek θεωρεί ότι το Spotify κατάφερε να έχει στις τάξεις του τα κορυφαία ταλέντα του κλάδου, επειδή επικεντρώνεται αποκλειστικά και μόνο στη μουσική και στον ήχο. "Οι καλύτεροι επαγγελματίες του ήχου έρχονται στο Spotify επειδή είμαστε οι καλύτεροι σε αυτό τον τομέα. Για την Apple, η μουσική είναι η 27η προτεραιότητα", λέει ο Ek. "Αν θέλετε να κατασκευάσετε ένα αυτοοδηγούμενο όχημα, μην έρθετε σε εμάς".
Οι χρήστες είναι φίλοι σας
Όταν η Anjali Sud έγινε διευθύντρια μάρκετινγκ στην υπηρεσία ψηφιακών βίντεο Vimeο, η εταιρεία πίστευε ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει μια συνδρομητική υπηρεσία που θα ανταγωνιζόταν το Netflix, το Amazon Prime και το HBO. Όμως η Sud παρατήρησε ότι οι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων χρησιμοποιούσαν την υπηρεσία για να ανεβάζουν βίντεο στους ιστότοπούς τους αλλά και για να στέλνουν διαφημίσεις μέσω e-mail.
"Ήταν οι πάντες μέσα, από μαμάδες και μπαμπάδες μέχρι τεχνολογικές start-ups και τμήματα μάρκετινγκ μεγάλων εταιρειών", δήλωσε η Sud στο Forbes τον Απρίλιο. "Ήταν τόσο διαφορετικοί χρήστες, που έπρεπε να ακολουθήσουμε μία τάση".
Η ίδια είχε το προαίσθημα πως το μέλλον του Vimeo δεν ήταν οι χολιγουντιανές επιτυχίες αλλά το οικοσύστημα της Silicon Valley. Το σχέδιό της: Να στρέψει η εταιρεία την προσοχή της από την ψυχαγωγία στους επιχειρηματίες. "Υπήρχε μια άλλη, πολύ μεγαλύτερη αγορά: οι επιχειρήσεις", είπε η Sud. "Ό,τι έκαναν η Squarespace και η GoDaddy για τους ιστότοπους, θα μπορούσαμε να το κάνουμε εμείς με τα βίντεο".
Η IAC, τότε ιδιοκτήτρια εταιρεία του Vimeo, έδωσε στη Sud μια μικρή ομάδα για να δημιουργήσει την υπηρεσία. Και η υπηρεσία εκτοξεύθηκε – σε τέτοιο βαθμό που η Sud έγινε CEO της Vimeo το 2017. Έκτοτε μετέτρεψε το Vimeo από μια "σκονισμένη" διαδικτυακή εφαρμογή στο ισχυρότερο χαρτί του τεχνολογικού χαρτοφυλακίου της IAC. Τον Μάιο, η Vimeo αποσχίστηκε από την IAC, καθιστώντας τη Sud μία από τις λίγες γυναίκες CEO μιας εισηγμένης τεχνολογικής εταιρείας. "Ως γυναίκα, μητέρα και CEO τεχνολογίας, είμαι μοναδική στον χώρο του λογισμικού", είπε στο Forbes. "Αδημονώ να συνεισφέρω την προοπτική και το στυλ μου στον κλάδο. Θα είναι διασκεδαστικό".
Βουτήξτε στα δεδομένα
Ξεκινώντας την εφαρμογή couch-surfing, οι ιδρυτές της Airbnb δεν ήταν σίγουροι αν έπρεπε να εστιάσουν στην αύξηση των πελατών ή των καταχωρίσεων κατοικιών. Έτσι, ο ειδικός στους υπολογιστές Nate Blecharczyk, επεξεργάστηκε τα δεδομένα σχετικά με τις κορυφαίες αγορές της Airbnb –Νέα Υόρκη, Σαν Φρανσίσκο, Λος Άντζελες– αναζητώντας μοτίβα και συσχετίσεις.
Και ανακάλυψε δύο ζωτικής σημασίας πληροφορίες. Πρώτον, οι καταχωρήσεις των κατοικιών καθοδηγούσαν τη ζήτηση. Δεύτερον, μόλις μια πόλη απαριθμούσε περισσότερες από 300 καταχωρήσεις, έφτανε ουσιαστικά σε ένα ορόσημο όπου αποκεί και πέρα η αγορά εκτοξευόταν από μόνη της. "Εξετάζοντας πολύ προσεκτικά τα δεδομένα, επαναπροσδιορίσαμε το πρόβλημα", δήλωσε ο Blecharczyk στο Forbes τον Δεκέμβριο. "Απλοποιήσαμε τον στόχο: από την ανάπτυξη της εταιρείας σε όλη τη χώρα κινηθήκαμε στο να αποκτήσουμε από 300 ακίνητα στις κορυφαίες τουριστικές πόλεις".
Έχοντας τα δεδομένα στα χέρια τους, οι ιδρυτές της Airbnb ανέπτυξαν μια στοχευμένη στρατηγική προκειμένου να αποκτήσουν 300 κατοικίες προς εκμίσθωση σε κρίσιμες τοποθεσίες – η προσέγγιση ανά πόλη σύντομα επεκτάθηκε σε εθνικό (και παγκόσμιο) επίπεδο στην αγορά του home-sharing. Σήμερα, η κεφαλαιοποίηση της Airbnb υπερβαίνει τα 100 δισ. δολάρια.
Κάντε το αντίθετο
Οι "κολοσσοί" κυριαρχούν στον κόσμο των λιανικών πωλήσεων. Η Amazon, η Walmart και η Target συγκαταλέγονται στις μεγαλύτερες και πολυτιμότερες εταιρείες. Αλλά ο Josh Silverman, ο CEO της εταιρείας πώλησης χειροποίητων και vintage προϊόντων Etsy είδε ένα κενό στην αγορά. Καθώς ο κορονοϊός μετέτρεψε τα σπίτια όλων μας σε γραφεία, αίθουσες μαθημάτων και παιδικές χαρές, ο Silverman στοιχημάτισε ότι οι άνθρωποι θα ήθελαν να περιβάλλονται από περισσότερα μοναδικά, χειροποίητα αντικείμενα. "Η αποστολή μας είναι να διατηρήσουμε το εμπόριο ανθρώπινο", δήλωσε ο Silverman στο Forbes τον Οκτώβριο.
Το σχέδιό του: αφήστε τις Amazon, Walmart και Target να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για να παραδώσουν είδη μαζικής παραγωγής όσο το δυνατόν φθηνότερα και γρηγορότερα – η Etsy θα αξιοποιήσει την τεχνολογία για να παρέχει μοναδικά, χειροποίητα προϊόντα. Ο Silverman έχει δώσει τη δυνατότητα σε μια εκλεκτική (και ως επί το πλείστον γυναικεία) κοινότητα χειροτεχνών να χρησιμοποιεί την ίδια πρωτοποριακή τεχνητή νοημοσύνη, τα δεδομένα και τα εργαλεία μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν οι "κολοσσοί" του λιανεμπορίου. Με αυτόν τον τρόπο, οι πωλήσεις της Etsy το 2020 εκτοξεύτηκαν κατά 111%, στα 1,7 δισ. δολάρια, πουλώντας μοναδικά έπιπλα, έργα τέχνης και παιχνίδια σε πελάτες που βρίσκονταν σε καραντίνα. Ταυτόχρονα, η Etsy έδωσε εισόδημα –και σκοπό– σε εκατομμύρια ανθρώπους που έκαναν και δεύτερη δουλειά, σε μια εποχή διαταραχών, lockdown και πρωτόγνωρου αριθμού απολύσεων. Η μετοχή της Etsy έχει εκτοξευθεί κατά 275% από τα χαμηλά επίπεδα της πανδημίας το 2020.
Πηγή: Capital.gr