«Πράσινο φως» στα σχέδια της Καλιφόρνια να απαιτήσει τα μισά από τα βαρέα φορτηγά που πωλούνται στην Πολιτεία να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2035 έδωσε η ομοσπονδιακή Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος.
.
Η έγκριση από την κυβέρνηση Μπάιντεν του κανονισμού ACT (Advanced Clean Trucks) της Καλιφόρνια έρχεται αφού η Πολιτεία απαγόρευσε πέρυσι την πώληση νέων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035.
Η κίνηση αυτή, την οποία ο κυβερνήτης της Πολιτείας Γκάβιν Νιούσομ χαρακτήρισε «ως πολύ σημαντική για την προστασία του περιβάλλοντος», σημαίνει πως η Καλιφόρνια στον κόσμο που θα…απαιτήσει φορτηγά με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Οι δύο αποφάσεις καθιστούν την Καλιφόρνια, την πολυπληθέστερη Πολιτεία της χώρας και κέντρο της αμερικανικής αυτοκινητιστικής κουλτούρας, πρωτοπόρο στον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών, ο οποίος παράγει το μεγαλύτερο μέρος των αερίων του θερμοκηπίου της χώρας.
Ο νόμος
Ο νόμος περί καθαρού αέρα του 1970 απαγόρευσε στις Πολιτείες να θεσπίζουν τα δικά τους πρότυπα εκπομπών, αλλά εξαιρέθηκε η Καλιφόρνια επειδή αντιμετώπιζε το νέφος όταν ψηφίστηκε η νομοθεσία. Για να θεσπίσει νέα πρότυπα εκπομπών, η Καλιφόρνια πρέπει να ζητήσει εξαίρεση, η οποία αν εγκριθεί, επιτρέπει και σε άλλες Πολιτείες να κάνουν το ίδιο.
Ο κανόνας ACT, μόλις εφαρμοστεί, θα απαιτήσει τα φορτηγά με μηδενικές εκπομπές να αντιπροσωπεύουν το 55% όλων των φορτηγών της κατηγορίας 2b-3, το 75% όλων των φορτηγών της κατηγορίας 4-8 και το 40% όλων των πωλήσεων ημιφορτηγών μέχρι το 2035. Σε εκτελεστικό διάταγμα του 2020, ο κυβερνήτης Νιουσόμ απαίτησε το 100% των οχημάτων μεσαίου και βαρέως τύπου στην Καλιφόρνια να είναι μηδενικών εκπομπών, όπου αυτό είναι εφικτό.
Σύμφωνα με στοιχεία της κυβέρνησης της Καλιφόρνια, σχεδόν το 19% όλων των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Πολιτεία πέρυσι ήταν οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Τα κονδύλια για τη θέσπιση της νομοθεσίας προέρχονται από τη δέσμευση της Καλιφόρνια για το Κλίμα, μια επένδυση ύψους 53.9 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και τη μετάβαση της ολιτείας προς καθαρότερες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το Συμβούλιο Ατμοσφαιρικών Πόρων της Καλιφόρνια (CARB) δήλωσε ότι τα βαρέα οχήματα με βάρος άνω των 7.000 κιλών αντιπροσωπεύουν μόλις το 3% των οχημάτων στην Πολιτεία, αλλά συμβάλλουν σε ποσοστό άνω του 50% της συνολικής ρύπανσης από οξείδια του αζώτου και μικροσωματίδια ντίζελ.
Η δέσμευση και οι άλλες Πολιτείες
Η Καλιφόρνια, η οποία έχει δεσμευτεί να επιτύχει 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2045, ασκεί σημαντική επιρροή απέναντι στην αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας. Για παράδειγμα, μια ομοσπονδιακή απαίτηση βάσει του νόμου περί καθαρού αέρα δίνει στην πολιτεία την εξουσία να υιοθετεί αυστηρότερα πρότυπα οικονομίας καυσίμου από αυτά της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, γεγονός που έχει δημιουργήσει το προηγούμενο για τις υπόλοιπες ΗΠΑ σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των εκπομπών των οχημάτων.
Όπως σημειώνει το Reuters, η Μασαχουσέτη, το Νιου Τζέρσεϊ, η Νέα Υόρκη, το Όρεγκον, η Ουάσινγκτον και το Βερμόντ έχουν ταχθεί στο πλεύρο της Καλιφόρνια για τη νομοθέτηση προτύπων για τις εκπομπές των βαρέων οχημάτων.
Ο Νιούσομ δήλωσε: «Χάρη στην κυβέρνηση Μπάιντεν, βγάζουμε περισσότερα βαρέα φορτηγά με μηδενικές εκπομπές στους δρόμους, επεκτείνοντας τις παγκόσμιες πρωτοπόρες προσπάθειές μας για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προστασία της δημόσιας υγείας. Ηγούμαστε της προσπάθειας να απομακρύνουμε τα “βρώμικα” φορτηγά και λεωφορεία -τα πιο ρυπογόνα οχήματα- από τους δρόμους μας, και άλλες Πολιτείες και άλλες χώρες σχηματίζουν ουρά για να ακολουθήσουν το παράδειγμά μας σε όλο τον κόσμο».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Αμερικανικής Ένωσης Φορτηγών Κρις Σπίαρ επέκρινε ωστόσο την έγκριση των κανονισμών, λέγοντας ότι πρόκειται για «τεχνολογικά ανέφικτους κανόνες» που δημιουργούν «το έδαφος για μια μελλοντική κρίση στην αλυσίδα εφοδιασμού».