ESG+Stories

«Πράσινο φως» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για το CSRD

Το Συμβούλιο συμφώνησε τη θέση του ("γενική προσέγγιση") σχετικά με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια οδηγία σχετικά με την υποβολή εκθέσεων εταιρικής βιωσιμότητας (CSRD). Αυτό το σχέδιο οδηγίας θα συμπληρώσει την ευρωπαϊκή στρατηγική για τη βιώσιμη χρηματοδότηση.
«Πράσινο φως» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για το CSRD

Το Συμβούλιο της Ε.Ε., το οποίο εκπροσωπεί τα κράτη μέλη, συμφώνησε σε μια γενική προσέγγιση για την προτεινόμενη οδηγία για την υποβολή εκθέσεων εταιρικής βιωσιμότητας (CSRD), όπως ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα μετά από συνεδρίαση των υπουργών στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας.

.

Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναθεωρεί την οδηγία για τη μη χρηματοοικονομική πληροφόρηση από το 2014 και θα διασφαλίσει την αξιοπιστία των δεσμεύσεων των εταιρειών, εισάγοντας τα ακόλουθα νέα χαρακτηριστικά:

  • επέκταση του πεδίου εφαρμογής σε όλες τις μεγάλες εταιρείες και τις εταιρείες που είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά (εκτός από τις εισηγμένες πολύ μικρές εταιρείες)
  • απαίτηση πιστοποίησης για την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας
  • λεπτομερέστερες και τυποποιημένες απαιτήσεις σχετικά με τις πληροφορίες που πρέπει να δημοσιεύουν οι εταιρείες
  • βελτίωση της προσβασιμότητας των πληροφοριών, απαιτώντας τη δημοσίευσή τους σε ειδικό τμήμα των εκθέσεων διαχείρισης των εταιρειών

Οι αλλαγές αυτές θα αυξήσουν τη λογοδοσία των εταιρειών, θα αποτρέψουν τα διαφορετικά εθνικά πρότυπα και θα διευκολύνουν τη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία.

Το επόμενο βήμα θα είναι να διαπραγματευτεί ο φορέας των κρατών μελών με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία για την οδηγία σε πρώτη ανάγνωση.

Η Ολίβια Γκρεγκουάρ, υπουργός Επικρατείας της Γαλλίας, δήλωσε: «Η υιοθέτηση, με την ώθηση της γαλλικής Προεδρίας, κοινής θέσης των κρατών μελών για το κείμενο αυτό αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την πράσινη μετάβαση των επιχειρήσεών μας. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα προς έναν πιο υπεύθυνο καπιταλισμό. Η Ευρώπη θα αποτελέσει μελλοντικό σημείο αναφοράς για τα μη χρηματοοικονομικά πρότυπα».

Το Συμβούλιο δήλωσε ότι τροποποίησε το πεδίο εφαρμογής της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων δεν είναι υπερβολικά επαχθείς για τις εισηγμένες ΜμΕ (δεδομένου ότι οι υποχρεώσεις δεν ισχύουν για άλλες ΜμΕ) και ότι έχουν επαρκή χρόνο για να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες.

Το κείμενο του Συμβουλίου εξακολουθεί να απαιτεί την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας σε ηλεκτρονική μορφή, αλλά οι διατάξεις που υποχρεώνουν τις μη εισηγμένες εταιρείες που υπόκεινται στο CSRD να δημοσιεύουν τις λογιστικές τους πληροφορίες σε ευρωπαϊκό ενιαίο ηλεκτρονικό μορφότυπο απαλείφθηκαν.

Η πρόταση αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των ελλείψεων στους υφιστάμενους κανόνες για τη δημοσιοποίηση μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών, οι οποίες δεν ήταν επαρκούς ποιότητας και συγκρισιμότητας ώστε να μπορούν να ληφθούν δεόντως υπόψη από τους επενδυτές. Οι ελλείψεις αυτές εμποδίζουν τη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία.

Η οδηγία αυτή επιβεβαιώνει τον ηγετικό ρόλο της ΕΕ στον καθορισμό βιώσιμων προτύπων. Η εναρμόνιση των δεδομένων βιωσιμότητας θα καταστεί δυνατή με τον ορισμό προτύπων υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να εκδώσει με κατ' εξουσιοδότηση πράξη μετά από τεχνικές συμβουλές της Ευρωπαϊκής Συμβουλευτικής Ομάδας για τη Χρηματοοικονομική Αναφορά (EFRAG) και ορισμένων ευρωπαϊκών οργανισμών.

Το κείμενο προτείνει ευρύτερο πεδίο εφαρμογής, προβλέπει σαφέστερες και ευρύτερες απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων και διασφαλίζει ότι η υποβολή εκθέσεων συμμορφώνεται με τα υποχρεωτικά πρότυπα της ΕΕ. Προβλέπει επίσης ότι η ψηφιακή πρόσβαση σε πληροφορίες για τη βιωσιμότητα θα καταστεί απαίτηση.

Η Αρχή Χρηματοοικονομικών Συμπεριφορών (FCA) απέστειλε επιστολή στους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας (ΟΑΠ) για να γνωστοποιήσει τις προσδοκίες της σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν για να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους για τους καταναλωτές, την ακεραιότητα της αγοράς ή τον ανταγωνισμό από την αδυναμία συμμόρφωσης με τις κανονιστικές απαιτήσεις.

Η επιστολή δεν επικεντρώθηκε σε θέματα που αφορούν τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές επενδύσεις και επενδύσεις διακυβέρνησης (ESG), αλλά διατύπωσε ορισμένα σημεία στο θέμα αυτό.

Είπε ότι οι εταιρίες Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας (CRAs) θα πρέπει να ξεκαθαρίζουν πότε οι προσφορές προϊόντων που σχετίζονται με ESG δεν είναι αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας και δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της FCA, και ότι όταν οι CRAs μοιράζονται πόρους και δεδομένα «σε όλη τη ρυθμιστική περίμετρο, θα πρέπει να υπάρχουν κατάλληλες ρυθμίσεις διακυβέρνησης και διαχείρισης των συγκρούσεων συμφερόντων».

Η FCA δήλωσε επίσης ότι αναμένει από τις CRAs να δημοσιοποιούν τους παράγοντες κινδύνου ESG σύμφωνα με τις μεθοδολογίες τους.

Τον Ιούνιο του περασμένου έτους η FCA ζήτησε σχόλια σχετικά με το αν θα πρέπει να ρυθμίσει τους παρόχους δεδομένων και αξιολογήσεων ESG. 

Στην Ε.Ε., ο εποπτικός φορέας των αγορών κινητών αξιών αναζητά στοιχεία σχετικά με τη δομή της αγοράς για τους παρόχους αξιολόγησης ESG. Πρόσφατα ανέφερε ότι διαπίστωσε «εντυπωσιακές» αποκλίσεις στις γνωστοποιήσεις των CRAs σχετικά με το ESG.

Το νέο πλαίσιο ταξινομεί τους κλιματικούς κινδύνους σε επίπεδο επιχείρησης

Το Κέντρο Climate Finance & Investment στο Imperial College Business School έχει αναπτύξει ένα πλαίσιο για την ταξινόμηση των κλιματικών κινδύνων σε επίπεδο επιχείρησης.

Το κύριο πλεονέκτημα αυτής της προσέγγισης, σύμφωνα με τους δημιουργούς της ταξινόμησης, είναι ότι οι επενδυτικές και δανειοδοτικές αποφάσεις λαμβάνονται επίσης σε επίπεδο επιχείρησης.

Οι συγγραφείς, του πλαισίου ανέφεραν ότι οι υπάρχουσες «πράσινες» ταξινομίες, όσο καλά δομημένες ή καλοπροαίρετες και αν είναι, μοιράζονται μια εγγενή έλλειψη, δηλαδή «μιλούν για το τι πρέπει να κάνουν οι επενδυτές στο μέλλον, αλλά όχι για το κόστος σε επίπεδο επιχείρησης της υιοθέτησης πράσινων μέτρων προσαρμογής ή μετάβασης, ιδίως όταν υπάρχουν σημαντικά μη πράσινα περιουσιακά στοιχεία σε κίνδυνο».

Το πλαίσιο περιλαμβάνει τους κλιματικούς κινδύνους με βάση τις σχετικά παραδοσιακές κατηγορίες κλιματικών κινδύνων (φυσικοί και μεταβατικοί κίνδυνοι) και μια πρόσθετη κατηγορία: τους κινδύνους φυσικού κεφαλαίου.

Η τελευταία κατηγορία, σύμφωνα με τον Bob Buhr, επίτιμος ερευνητής στην έκθεση, αποτελούσε μια εντελώς νέα έννοια και μια πρώτη προσπάθεια κωδικοποίησης των κινδύνων αυτών σε μια οργανωμένη ταξινόμηση.

«Στην ουσία», έγραψε, «αποτελούν κινδύνους για τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων, την κερδοφορία, τις ταμειακές ροές ή τα περιθώρια κέρδους από φυσικά γεγονότα που μπορεί να επιταχυνθούν ως αποτέλεσμα κάποιας μορφής εξάντλησης ή διαταραχής του φυσικού κεφαλαίου. Οι τέσσερις κύριοι δείκτες που επιλέχθηκαν - κίνδυνοι απώλειας επιδοτήσεων, κίνδυνοι εξάντλησης, κίνδυνοι οριακών συνθηκών και κίνδυνοι γεωπολιτικών γεγονότων - εκδηλώνονται στην πραγματικότητα όλοι επί του παρόντος. Πιστεύουμε ότι αυτές οι τέσσερις γενικές μετρήσεις ανταποκρίνονται στο ευρύ φάσμα των θεμάτων φυσικού κεφαλαίου που εκτυλίσσονται σήμερα, πολλά από τα οποία λαμβάνουν αυξημένη προσοχή από τους επενδυτές».

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ